dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνηθεί η γραφοκινητική συμπεριφορά παδιών με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, μέσω μίας πιλοτικής εφαρμογής, παιγνιωδών, κατά κύριο λόγο διδασκαλιών, οι οποίες στόχευαν αφενός στην ενίσχυση των επιδόσεων, όσον αφορά στα αλληλένδετα πεδία της λεπτής κινητικότητας και του οπτικοκινητικού συντονισμού και αφετέρου στη θετική αντιμετώπιση και συμμετοχή του συνόλου των δραστηριοτήτων. Η πειραματική διαδικασία, έλαβε χώρα στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπου πραγματοποιήθηκαν δώδεκα συναντήσεις στην οικία της συμμετέχουσας, εκ των οποίων οι δύο αφορούσαν τις μετρήσεις του προελέγχου και του μετελέγχου και οι υπόλοιπες την εφαρμογή των ειδικά σχεδιασμένων διδασκαλιών. Επίσης, πραγματοποιήθηκε επανέλεγχος των επιδόσεων της συμμετέχουσας, έξι μήνες μετά την εφαρμογή του προγράμματος. Η λεπτή κινητικότητα και ο οπτικοκινητικός συντονισμός της συμμετέχουσας, αξιολογήθηκαν μέσω της δοκιμασίας VMI (Visual Motor Integration, Beery, Buktenica & Beery, 2010), ενώ η εξέταση του οπτικοκινητικού συντονισμού, ενισχύθηκε, μέσω της απόδοσης σε δύο δοκιμασίες τύπου pegboard, με τη χρήση δεξιού και αριστερού χεριού, υπό ορισμένο χρόνο. Τέλος, η επίδοση της γραφοκινητικής συμπεριφοράς αξιολογήθηκε μέσω της αντιγραφής λέξεων σε συγκεκριμένο χρόνο. Κατά την ανάλυση των αποτελεσμάτων, καταδείχθηκε, ότι η συμμετέχουσα παρουσίασε σημαντική βελτίωση, μετά το πέρας της εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος, σε όλες τις μετρήσεις, με τη δοκιμασία τύπου pegboard, να ξεχωρίζει καθώς, διαφάνηκε διπλασιασμός των επιδόσεων και στις δύο μετρήσεις, τόσο με το δεξί, όσο και με το αριστερό χέρι. Από τη συζήτηση των αποτελεσμάτων συμπεραίνεται, ότι οι επιδόσεις των ατόμων με αυτισμό, στη λεπτή κινητικότητα, τον οπτικοκινητικό συντονισμό και τη γραφοκινητική συμπεριφορά, υπό την εφαρμογή κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, δύνανται να βελτιωθούν σημαντικά και να διατηρηθούν χρονικά.
The purpose of this paper was to examine the handwriting behavior of children with pervasive developmental disorder through a pilot implementation of mainly jocular teaching methods which aimed, on the one hand, to the reinforcement of the children’s performance regarding the interconnected fields of fine motor skills and visual-motor coordination and, on the other hand, to the dealing and participation of the child in all of the activities. The experimental process took place in the city of Thessaloniki where 12 meetings were conducted in the participant’s house, two of which regarded the measurement of the pre-inspection and the post-inspection, and the rest the implementation of the specially designed teaching processes. In addition, a re-inspection of the participant’s performance was conducted six months after the implementation of the program. The fine motor skills and the visual-motor coordination were evaluated through the VMI test (Visual Motor Integration, Beery, Buktenica & Beery, 2010), while the examination of the visual-motor coordination was enhanced through the child’s performance in two pegboard-type tests with the use of both right and left hand in a defined time period. Finally, the performance of the handwriting behavior was evaluated through the copying of words in a specific period of time. During the analysis of the results it was established that the participant displayed significant improvement in all the measurements after the completion of the pilot program. In particular, the pegboard-type test stood out, since the participant’s performance in both measurements, both with the right and the left hand, appeared to have doubled. From the discussion of the results, it is inferred that the performance of children with autism in fine motor skills, visual-motor coordination and handwriting behavior, can be significantly improved and maintained through time, with the implementation of the appropriate educational programs. | el_GR |