dc.description.abstract | Η φοιτητική ζωή και η μετάβαση από το σχολείο στο Πανεπιστήμιο, συνδέεται με πολλές αλλαγές και νέες προκλήσεις, όπως η διαχείριση των νέων ακαδημαϊκών απαιτήσεων αλλά και η διαχείριση των νέων διαστάσεων κοινωνικής και συναισθηματικής ζωής.
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η πιλοτική διερεύνηση της ακαδημαϊκής και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής του φοιτητικού πληθυσμού των ελληνικών Πανεπιστημίων και η συμβολή των ατομικών παραγόντων των φοιτητών/τριών όσο και οργανωσιακών παραγόντων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
Αναζητήθηκε και αναλύθηκε σχετική επιστημονική βιβλιογραφία, η ανασκόπηση της οποίας οδήγησε στην εξαγωγή ερευνητικών ερωτημάτων. Υλοποιήθηκε εμπειρική έρευνα με ποσοτική μέθοδο. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση μιας συστοιχίας ερευνητικών εργαλείων που αποτελούνταν από τρεις σταθμισμένες κλίμακες (κλίμακα αυτοαναφορών Rosenberg, κλίμακα Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), κλίμακα γενικής αυτοαποτελεσματικότητας (Generalized Self - Efficacy Scale) αλλά και από ένα δομημένο ερωτηματολόγιο καταγραφής πληροφοριών και απόψεων σχετικά με την ακαδημαϊκή και ψυχοκοινωνική προσαρμογή των φοιτητών/τριών.
Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 150 φοιτητές/τριες, οι οποίοι/ες φοιτούσαν σε διάφορες σχολές των ελληνικών Πανεπιστημίων τόσο προπτυχιακού όσο και μεταπτυχιακού, αλλά και διδακτορικού επιπέδου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι παρεχόμενες υπηρεσίες υποστήριξης και καθοδήγησης που προσέφερε το Πανεπιστήμιο, συνέβαλε στην ψυχοκοινωνική προσαρμογή των φοιτητών/τριών, ενώ οι αρχές φοιτητοκεντρικής μάθησης, ως βασικός οργανωσιακός παράγοντας, έδρασαν ενισχυτικά στην ακαδημαϊκή προσαρμογή τους. Επιπλέον, οι παρεχόμενες υπηρεσίες υποδοχής, γνωριμίας και ενημέρωσης του Πανεπιστημίου βελτίωσαν τη συμπερίληψη και την προσαρμογή των φοιτητών/τριών, ενώ η ικανοποίηση τους από τις υπηρεσίες υποδοχής, εκπαίδευσης και στήριξης, καθώς και από τις πρακτικές και την κουλτούρα του Πανεπιστημίου επέδρασε θετικά στην ανάπτυξη κινήτρων μάθησης, στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοαποτελεσματικότητας.
Τέλος, όσον αφορά τα πρόσθετα και πρωτότυπα, ερευνητικά ερωτήματα της παρούσας έρευνας, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρξε διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα στον ατομικό παράγοντα προσαρμογής «άγχος εξέτασης», με τις γυναίκες φοιτήτριες να έχουν εμφανίσει υψηλότερη βαθμολογία, όπως επίσης υπήρξε διαφορά στην προσαρμογή των φοιτητών/τριών των Περιφερειακών και Κεντρικών Πανεπιστημίων, με τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες των Περιφερειακών Πανεπιστημίων, να έχουν εκφράσει μεγαλύτερη ικανοποίηση από τις υπηρεσίες του Πανεπιστημίου. ____________________________________________________________________________Student life and the transition from school to university are associated with many changes and new challenges, such as managing new academic requirements but also managing new dimensions of social and emotional life.
The purpose of this research was the pilot investigation of the academic and psychosocial adaptation of the student population of Greek Universities, the contribution of students’ individual factors and also the impact of universities’ organizational factors.
A relevant scientific literature review was conducted, in order to formulate the research questions. Empirical research was carried out by quantitative method. Data collection was performed using a compination of research tools consisting of three weighted scales (Rosenberg self-report scale, Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), generalized Self-Efficacy Scale and from a structured questionnaire recording information and views on the academic and psychosocial adjustment of students.
The sample was 150 students who studied in various faculties of Greek Universities, both undergraduate and postgraduate, as well as doctoral level, took part in this research.
According to the research findings, the support and guidance services provided by the University, contributed to the psychosocial adjustment of students, while student-centered learning as a key organizational factor, have positive impacts in their academic adjustment. In addition, the University's reception, acquaintance and information services improved the inclusion and adaptation of students, while their satisfaction with the University's reception, education and support services, as well as the University's practices and culture, had a positive effect on development. motivating learning, boosting self-esteem and self-efficacy.
Finally, regarding the additional and original research questions of the present study, the results showed that there was a difference between the two sexes in the individual adjustment factor "examination stress", with female students having a higher score, as well as a difference in students’ adjustment at the Regional and Central Universities, with the students expressed greater satisfaction with the services of Regional Universities. | en_US |