Αντιλήψεις για τη σχέση ανθρώπου-ζώων: μορφές ψυχοπαιδαγωγικής παρέμβασης με τη βοήθεια ζώων στο πλαίσιο της Ειδικής Αγωγής
Abstract
Οι ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια ζώων (ψπμζ) στο σχολικό πλαίσιο ειδικής αγωγής μπορούν να προσφέρουν οφέλη στους μαθητές με πολλούς τρόπους. πλήθος σχολείων στο διεθνή χώρο έχει χρησιμοποιήσει επιτυχημένα αυτού του είδους τις παρεμβάσεις. στα ελληνικά ωστόσο σχολεία ειδικής αγωγής, η πραγματοποίηση ψπμζ βρίσκεται σε εμβρυικό στάδιο. η παρούσα έρευνα στοχεύει να διερευνήσει και να συγκρίνει τις στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και ψυχολόγων για τα ζώα και τη παρουσία τους στο σχολικό πλαίσιο, όπως και για τις ψπμζ στο χώρο του σχολείου. επιπλέον, στόχος της είναι να εξετάσει τις γνώσεις και τις εμπειρίες των εκπαιδευτικών και ψυχολόγων για αυτές τις μορφές παρέμβασης όπως και τα προβλήματα που προκύπτουν κατά την εφαρμογή ανάλογων παρεμβάσεων. για την επίτευξη των στόχων αυτών πραγματοποιήθηκαν δέκα ημιδομημένες συνεντεύξεις, πέντε σε εκπαιδευτικούς και πέντε σε ψυχολόγους. η συνέντευξη περιλάμβανε ερωτήσεις δημογραφικού περιεχομένου, ερωτήσεις για το ρόλο των ζώων στη ζωή των ανθρώπων και τη παρουσία τους στο σχολικό πλαίσιο, για τις ψπμζ και για τη διαμόρφωση θετικών στάσεων απέναντι στα ζώα και τις ψπμζ. διαπιστώθηκε από τη συγκεκριμένη έρευνα, ότι παρόλο που οι συμμετέχοντες είναι θετικά διακείμενοι απέναντι στα ζώα και στις ψπμz θεωρούν πως το επίπεδο γνώσεων τους για το θέμα αυτό είναι χαμηλό όπως και οι εμπειρίες που έχουν, γεγονός που αποτελεί εμπόδιο για την υλοποίηση ψπμζ.με βάση αυτά τα αποτελέσματα, περαιτέρω έρευνες θα πρέπει να εστιάσουν στην εκπαίδευση σχετικά με την εφαρμογή ψπμζ και στους τρόπους όπου η εκπαίδευση αυτή θα είναι περισσότερο αποτελεσματική.
The psycho-pedagogical forms of assistance with the help of animals (aai – animal assisted interventions) in schools for special education, can offer benefits to students in many ways. many schools internationally have successfully used this type of interference. in greek, however, special education schools, aai are still in very early stage. this research aims to investigate and compare the attitude and perceptions of se teachers and psychologists for animals, their presence in schools and aai at school. furthermore, the aim is to examine the knowledge and experiences of teachers and psychologists for these form of interventions and the problems that arise by their implementation. to achieve these goals, ten semi-structured interviews with five teachers and five psychologists were conducted. the interview included questions about the role of animals in the lives of people and their presence in schools, demographic questions, as well as questions about aai and for shaping positive attitudes towards animals and aai. from the research was found, that, although participants are sympathetic towards animals and aai, they believe that their experiences and their level of knowledge on this subject is low, which is an obstacle to the implementation of aai. based on these results, further research should focus on training on the implementation of aai, and on ways in which the training will be more effective.