dc.description.abstract | Το σχολικό κλίμα αποτελεί μια όψη της σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας
που έχει προσελκύσει έντονο ερευνητικό ενδιαφέρον διεθνώς, ωστόσο, τα διαθέσιμα
εμπειρικά ευρήματα στο περιβάλλον της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι εξαιρετικά
περιορισμένα. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η χαρτογράφηση του σχολικού
κλίματος και των διαστάσεων που το διαμορφώνουν στην επαγγελματική εκπαίδευση
στην Ελλάδα, αποτυπώνοντας τις σχετικές απόψεις δείγματος 70 εκπαιδευτικών και
διευθυντών των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) Μαθητείας του ΟΑΕΔ, οι οποίοι
κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο School Climate Survey. Σύμφωνα με
τα ερευνητικά αποτελέσματα, οι διαστάσεις που διαμορφώνουν το σχολικό κλίμα
περιλαμβάνουν την αποτελεσματική ηγεσία, τη δέσμευση των εκπαιδευτικών, τη
δέσμευση των μαθητών, την εμπλοκή των γονέων, τον αναστοχαστικό διάλογο, την
καινοτομία, τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και την ασφάλεια. Επίσης, στην
έρευνα βρέθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν θετικά το κλίμα που επικρατεί στις
μονάδες του, με εξαίρεση την αντιληπτή ασφάλεια, τις ευκαιρίες επαγγελματικής
ανάπτυξης που τους παρέχονται και την εμπιστοσύνη που διέπει τις διαπροσωπικές
τους σχέσεις με τους γονείς. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι οι επιμέρους διαστάσεις του
σχολικού κλίματος συσχετίζονται στατιστικά σημαντικά και θετικά μεταξύ τους,
επιβεβαιώνοντας τόσο τη σημασία τους για τη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος όσο
και την πολυδιάστατη φύση του τελευταίου. Τέλος, διαφοροποιήσεις εντοπίστηκαν
στις απόψεις των εκπαιδευτικών βάσει ορισμένων κοινωνικοδημογραφικών
χαρακτηριστικών (ηλικία, εκπαιδευτικό επίπεδο, χρόνια προϋπηρεσίας). Συνολικά, στη
μελέτη βρέθηκε ότι το σχολικό κλίμα στις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ είναι
ικανοποιητικό, ωστόσο, εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση ορισμένων
διαστάσεών του κρίνονται απαραίτητες._________________________________________________________________________________School climate is an aspect of the modern educational reality that has attracted intense
research interest internationally, however, the available empirical findings in the
vocational education environment are extremely limited. The aim of this study was to
map the school climate and the dimensions that shape it in vocational education in
Greece, capturing the relevant views of a sample of 70 teachers and principals of
Vocational Schools (EPAS) of Apprenticeship of OAED, who were asked to answer
the School Climate Survey. According to the research results, the dimensions that shape
the school climate include effective leadership, teacher engagement, student
engagement, parent involvement, reflective dialogue, innovation, teacher collaboration
and safety. The research also found that teachers positively evaluate the climate that
prevails in their units, with the exception of perceived security, professional
development opportunities provided to them and the trust that governs their
interpersonal relationships with parents. In addition, it was found that the individual
dimensions of the school climate are statistically significant and positively correlated
with each other, confirming both their importance for shaping the school climate and
the multidimensional nature of the latter. Finally, differences were identified in the
views of teachers based on certain socio-demographic characteristics (age, educational
level, years of service). Overall, the study found that the school climate in the EPAS of
Apprenticeship of OAED is satisfactory, however, educational interventions to improve
some of its dimensions are considered necessary. | en_US |