Απόψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και την υποβοήθηση της διδασκαλίας μαθητών με προβλήματα όρασης
Abstract
Η παρούσα εργασία μελετά τις στάσεις και τις απόψεις των ειδικών παιδαγωγών σχετικά με την υποστήριξη των μαθητών με προβλήματα όρασης μέσω των νέων τεχνολογιών. Στη σύγχρονη εποχή η αλματώδης ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών παρέχει νέες ευκαιρίες και δυνατότητες στους ανθρώπους, στοχεύοντας στη βελτίωση του επιπέδου ζωής τους. Εν τούτοις, τα άτομα με προβλήματα όρασης αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω της περιορισμένης πρόσβασης στις πληροφορίες και στη δυσκολία χειρισμού των βοηθητικών τεχνολογιών. Αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η συστηματική καταγραφή της εμπειρίας των δασκάλων ειδικής αγωγής από την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών από μαθητές με προβλήματα όρασης στην Ελλάδα, στα πλαίσια των γενικών δημοτικών σχολείων. Μετά από μια ενδελεχή αναφορά στις υποστηρικτικές τεχνολογίες και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν οι χρήστες με προβλήματα όρασης, διερευνώνται μέσω συνεντεύξεων οι παράγοντες που αποτελούν εμπόδιο στη χρήση των υποστηρικτικών τεχνολογιών από τους μαθητές στο σχολικό περιβάλλον τους, καθώς και οι απόψεις των ειδικών παιδαγωγών σχετικά με τις δικές τους δυνατότητες διαχείρισης των νέων τεχνολογιών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, οι εκπαιδευτικοί των μαθητών με προβλήματα όρασης φαίνονται να μην νιώθουν ικανοποιημένοι από τις γνώσεις που διαθέτουν σχετικά με τη χρήση των βοηθητικών συσκευών. Μάλιστα, επισημαίνουν το πρόβλημα του υψηλού κόστους για την αγορά τους και δηλώνουν τη δυσαρέσκειά τους για την ελλιπή κατάρτιση που διαθέτουν, παράγοντες που οδηγούν σε μειωμένη χρήση των νέων τεχνολογιών κατά τη διδακτική πράξη. Τέλος, προτείνεται η υλοποίηση περισσότερων ερευνών σχετικά με τη σχέση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας και των μαθητών με προβλήματα όρασης.
The current study examines the special educators’ attitudes and opinions on the support of students with visual disabilities via new technologies. Nowadays, the rapid development of new technologies provides new opportunities and capabilities to people, aiming at the improvement of their quality of life. However, people with visual impairments face difficulties due to limited access to information and difficulty with handling assistive technologies. The objective of the current research is the systematic recording of the special education teachers’ experience through the exploitation of new technologies by students with visual impairments in Greece, within the general education elementary schools. After a thorough mention of assistive technologies and the equipment used by visually impaired users, factors which constitute obstacles for students using assistive technologies within their school environment are investigated, as are (also investigated) the opinions of the special educators concerning their own capabilities to manage these new technologies. According to the results of this research, teachers of students with visual impairment seem not to feel satisfied with the knowledge they have about the use of assistive devices. Indeed, they point out the problem of the high cost of these supporting devices and declare their dissatisfaction for the inadequate training they have, factors which lead to reduced use of new technologies in the teaching practice. Finally, it is proposed that the implementation of more research on the relationship between information and communication technologies and students with visual impairments.