Show simple item record

dc.contributor.advisorΧατζηπαναγιωτίδη, Άννα
dc.contributor.authorΜπίλιου, Αλκμήνη
dc.contributor.authorBiliou, Alkmini
dc.date.accessioned2022-04-20T09:38:30Z
dc.date.available2022-04-20T09:38:30Z
dc.date.issued2022-03
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/2584
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Η Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσαςen_US
dc.description.abstractΤο έργο «Παιδεία Ομογενών» υλοποιήθηκε από το Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ σε συνεργασία με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κατά το χρονικό διάστημα 1997-2008. Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος ήταν να συμβάλει στη διατήρηση, στην καλλιέργεια και την προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στο εξωτερικό- και ειδικότερα στην ελληνική διασπορά- μέσω της βελτίωσης της παρεχόμενης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ελληνικής εκπαίδευσης σε ομοεθνείς μαθητές αλλά και σε αλλοεθνείς που μαθαίνουν την ελληνική και γίνονται κοινωνοί του ελληνικού πολιτισμού, και με απώτερο στόχο την ανάπτυξη μιας κοινωνικο-πολιτισμικής ταυτότητας που θα συνάδει με τις συνθήκες κοινωνικοποίησης των μαθητών. Μέρος του προγράμματος «Παιδεία Ομογενών» αποτέλεσε και η δημιουργία ελληνικών σχολικών εγχειριδίων ειδικά για τα ελληνικά σχολεία της διασποράς όπου η ελληνική γλώσσα διδάσκεται είτε ως δεύτερη είτε ως ξένη γλώσσα. Τα σχολικά εγχειρίδια, ως μέσα εφαρμογής των Προγραμμάτων Σπουδών, υλοποιούν την ισχύουσα εκπαιδευτική πολιτική και προωθούν τις στάσεις και τις ιδεολογίες που επιθυμεί η εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Παράλληλα, το σχολικό εγχειρίδιο, ανεξάρτητα από το συνολικό πρόγραμμα στο πλαίσιο του οποίου χρησιμοποιείται ή στη βαθμίδα που απευθύνεται αποτελεί βασικό κοινωνικοποιητικό εργαλείο το περιεχόμενο του οποίου και ιδιαίτερα τα φυλετικά στερεότυπα που προβάλλονται μέσα από αυτό εκτιμάται ότι δρουν καταλυτικά και καθοριστικά στη διαμόρφωση του ρόλου του φύλου, των αντιλήψεων, των στάσεων και των προσδοκιών των μαθητών/τριών. Η επίδρασή τους θεωρείται καθοριστική, καθώς είναι το διδακτικό μέσο, το οποίο χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση και για πολλές ώρες. Ο σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι να διερευνηθεί η εικόνα της Ελλάδας, του Έλληνα και της Ελληνίδας όπως αυτή παρουσιάζεται στα βιβλία της Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ. Τα βιβλία που αναλύθηκαν στην παρούσα εργασία, υπάγονται στη σειρά «Πράγματα και Γράμματα» και απευθύνονται σε μαθητές που πρόκειται να διδαχθούν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Επιπλέον, το υλικό αυτό εντάσσεται στο έργο «Παιδεία Ομογενών» και η χρηματοδότηση του έγινε από ελληνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Απευθύνεται, λοιπόν, σε ομοεθνείς μαθητές των οποίων το ηλικιακό επίπεδο εκτείνεται από 5 ως 18 ετών και φοιτούν στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το υλικό αυτό διδάσκεται σε Έλληνες μαθητές της διασποράς σε ημερήσια και εσπερινά σχολεία ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους. Η χρονική διάρκεια φοίτησής τους σε αυτό το πρόγραμμα είναι 10 έτη. Τα μαθήματα διαρκούν 4 ώρες την εβδομάδα και κατανέμονται σε έξι επίπεδα μαζί με την προσχολική εκπαίδευση. Στην παρούσα μεταπτυχιακή εργασία θα αναλυθούν όλα τα επίπεδα της σειράς. Με βάση τον σκοπό της έρευνας και τη βιβλιογραφική έρευνα που πραγματοποιήθηκε διατυπώθηκαν τα παρακάτω ερευνητικά ερωτήματα: Πώς προβάλλεται η ιδέα της πατρίδας; Ποια είναι τα ηθικά διδάγματα που προβάλλονται μέσω των αναφορών στην ελληνική μυθολογία; Ποια στοιχεία της ιστορίας του ελληνισμού παρουσιάζονται; Με ποιον τρόπο παρουσιάζεται το μεταναστευτικό στοιχείο και το στοιχείο της ομογένειας γενικότερα; Ποια θρησκευτικά στοιχεία παρουσιάζονται; Πώς παρουσιάζεται η θρησκεία; Με ποιον τρόπο προβάλλεται η οικογένεια; Υπάρχουν στερεότυπα ανάμεσα στα δύο φύλα; Ποια στοιχεία της λαογραφίας του πολιτισμού μας προβάλλονται και σε ποιες μορφές τέχνης εστιάζουν τα βιβλία; ______________________________________________________________________________________The work “Education of the Expatriates” was realized by E.DIA.M.ME in cooperation with other educational institutions in Greece and abroad during the time period 1997-2008. The general aims of the program was to conduce to the preservation, the cultivation and the promotion of the Greek language and culture abroad -in Greek diaspora in particular- through the improvement of the primary and secondary education which is offered both to students of the same nationality and to students of different nationality who learn the Greek Language and become partakers of the Greek civilization, with a further aim that of the development of a sociocultural identity which will be consistent with the context of socialization of the students. Part of the program “Education of the Expatriates” was the creation of Greek school textbooks especially for the Greek schools of diaspora where the Greek language is taught either as second or as foreign language. The school textbooks, as means of applying the Syllabus, implement the existing educational policy and promote the attitudes and ideologies that each political leadership desires. Simultaneously, the school textbook regardless of the total program during which is used, or the grade it refers to, it constitutes a fundamental socialization tool, the content of which and especially the sex stereotypes that it presents is estimated that they act crucially and decisively in the formation of the role of the sexes, the perception, the attitudes and the expectations of the students. Their impact is considered determinant, since it is an educational means, which is used daily and for many hours. The aim of the specific research paper is to question the image of Greece, the Greek man and woman as it is presented in the books of E.DIA.M.ME. The books analyzed in this paper, pertain to the series “Stuff and Letters” and address the students bound to learn the Greek as a Second Language. Moreover, this material pertains to the work “Education of the Expatriates” and its funding id accomplished by Greek and European resources. So, it addresses to the students of the same nationality whose age groups extends from 5 to 18 years and attend the primary and secondary level of education. This material is taught to Greek students of diaspora in morning and evening schools regardless of the place of their residence. The time of studentship in this program is 10 years. The classes last 4 hours a week and are distributed in six levels together with the preschool education. In this master’s research all the levels of the series will be analyzed. According to the aim of the research and the bibliographical research which was realized, the following research questions occur: How is the idea of the homeland presented? Which are the morals presented through the references in Greek mythology? Which the characteristics of the story of the Hellenism are presented? In which way are the migratory and the element of homogeneity in general presented? Which religious elements are presented? How is religion presented? How is family presented? Are there stereotypes between the two sexes? Which elements of folklore of our civilization are presented and in which forms of art do the books focus.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectδιασποράen_US
dc.subjectσχολικά εγχειρίδιαen_US
dc.subjectταυτότηταen_US
dc.subjectελληνόγλωσση εκπαίδευσηen_US
dc.subjectελληνική ως δεύτερη γλώσσαen_US
dc.subjectστερεότυπαen_US
dc.subjectdiasporaen_US
dc.subjectschool textbooksen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjectGreek educationen_US
dc.subjectGreek as second languageen_US
dc.subjectstereotypesen_US
dc.titleΗ εικόνα της Ελλάδας, του Έλληνα και της Ελληνίδας μέσα από τη σειρά Πράγματα και Γράμματα (Ελληνική ως 2η)en_US
dc.title.alternativeΣhe image of Greece, the Greek man and woman as it is presented in the books of the series ―Stuff and Letters‖ (Greek as a Second Language)en_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record