Δραστηριότητες διερεύνησης για τη διδασκαλία θεμάτων βιολογίας στη νηπιαγωγείο (πιλοτική 2)
Abstract
Η πτυχιακή αυτή εργασία αποτελεί μια εργασία καταγραφής ερευνών που έχουν γίνει γύρω από το θέμα της βιολογικής γνώσης στην προσχολική ηλικία και προτεινόμενων δραστηριοτήτων διερεύνησης θεμάτων βιολογίας στο νηπιαγωγείο.
Κύριος στόχος της παρούσας εργασίας είναι αρχικά η ανάδειξη των ιδεών των παιδιών για τους έμβιους και άβιους οργανισμούς για να καταλήξουμε στην έννοια «φυτό». Τα κυριότερα ερωτήματα, με την ανάλυση των οποίων θα ασχοληθούμε στη συνέχεια, είναι τα εξής: «είναι ζωντανό αυτό-ή όχι;», «σε τι διαφέρει κάτι ζωντανό από κάτι μη ζωντανό;».
Μια υπόθεση που προκύπτει μέσα από την μελέτη διάφορων ερευνών είναι ότι υπάρχουν
παιδιά που πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο δίχως να έχουν αποσαφηνίσει τις έννοιες «ζωντανό- μη ζωντανό» και αδυνατούν να διακρίνουν τους έμβιους από τους άβιους οργανισμούς. Άλλη μια υπόθεση αποτελεί το γεγονός ότι τα νήπια μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες θα αποκτήσουν, την αντίστοιχη για την ηλικία τους, βιολογική γνώση πάνω στο θέμα και θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν με ενδιαφέρον και αποτελεσματικότητα στις δραστηριότητες που θα αναλυθούν παρακάτω.
Στο πρώτο μέρος η εργασία αφορά στο θεωρητικό πλαίσιο και ασχολείται με τις έρευνες γύρω από τις ιδέες των παιδιών για τους ζωντανούς οργανισμούς και τις λειτουργίες τους, και συγκεκριμένα για τα φυτά. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας θα καταγραφούν και αναλυθούν δραστηριότητες για τη διδασκαλία θεμάτων βιολογίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Τέλος, στο τρίτο μέρος παρουσιάζονται τα γενικά συμπεράσματα που προκύπτουν από τις προτεινόμενες δραστηριότητες.