Οι παιδαγωγικές σκέψεις του Νίτσε
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της εκπόνησης πτυχιακής εργασίας για τις ανάγκες λήψης πτυχίου του Τμήματος Νηπιαγωγών Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Διερευνά τις παιδαγωγικές απόψεις του Φρίντριχ Νίτσε [Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844- 1900)] στο σύνολο του έργου του έτσι όπως εκφράστηκε από τον ίδιο, αλλά επίσης όπως έγινε αντικείμενο επεξεργασίας και κριτικής από σύγχρονους και νεότερούς του. Το μεγαλύτερο μέρος των απόψεών του συνοψίζεται στο βιβλίο "Μαθήματα για την Παιδεία" όπου εμπεριέχονται διαλέξεις, δομημένες σε μορφή διαλόγου, όπου ο Δάσκαλος, ο μαθητής, ο Φιλόσοφος και ο συνοδός συζητούν, αναλύουν, επικρίνουν, και προτείνουν τρόπους με τους οποίους η παιδεία θα ξεπεράσει τα ανυπέρβλητα εμπόδια που η ίδια στήνει στον εαυτό της, κατευθυνόμενη από τα συμφέροντα που καλείται να εξυπηρετήσει (Nietzsche, 1988).
Για την ανάδειξη των απόψεών του, αναλύεται το σύνολο της φιλοσοφικής του πορείας, ενώ ακολούθως γίνεται εστίαση στις παιδαγωγικές του απόψεις και στην κριτική που αυτές δέχτηκαν και συνεχίζουν αν δέχονται.