Οι εικόνες της παιδικής ηλικίας σε ενήλικες διαφημίσεις: μια κριτική ανάλυση λόγου των παιδιών ως δρώντων χαρακτήρων
Abstract
Στη σημερινή εποχή έχει διαπιστωθεί πως η τηλεόραση αποτελεί το πιο
διαδεδομένο Μέσο Ενημέρωσης. Στον ελεύθερο χρόνο τους οι περισσότεροι
άνθρωποι με σκοπό την ενημέρωσή τους αλλά και την ψυχαγωγία τους επιλέγουν την
τηλεόραση. Ωστόσο, ενδιάμεσα από πολλά προγράμματα, είτε ειδήσεις είτε
ψυχαγωγικές εκπομπές, εμφανίζονται οι διαφημίσεις. Η ώρα προβολής τους, το
προωθούμενο προϊόν, τα πρόσωπα που προβάλλονται αλλά και ο λόγος που θα
χρησιμοποιηθεί σε αυτές δεν είναι τυχαίο γεγονός. Πιο συγκεκριμένα θα μπορούσε
κανείς να χαρακτηρίσει τη διαφήμιση σαν μια ολόκληρη ''επιστήμη'', εφόσον τα
πρόσωπα που ασχολούνται με αυτήν ενημερώνονται συνεχώς για τα χόμπι, τις
αρεσκείες και τις ανάγκες των καταναλωτών προκειμένου το προωθούμενο προϊόν να
''αρέσει'' στο κοινό, να έχει μεγάλη απήχηση.
Οι διαφημιστές για να πετύχουν την αμεσότερη απήχηση του κοινού
επιλέγουν χαρακτηριστικά για τις διαφημίσεις τους τα οποία ενδέχεται να γοητεύσουν
το κοινό, τα οποία γίνονται γνωστά σε αυτούς μέσα από τα αποτελέσματα ερευνών.
Χαρακτηριστικά όπως οι επαναλήψεις, τα σλόγκαν, οι μεταφορές, οι ομοιοκαταληξίες
κ.ά. είναι ικανά να κερδίσουν την προσοχή του αυριανού καταναλωτή. Τα
χαρακτηριστικά αυτά επηρεάζουν όχι μόνο τα παιδιά αλλά και τους ίδιους τους
ενήλικες. Μάλιστα, μέσα από έρευνες αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι μεγάλο ρόλο
γι' αυτούς έχει η κεντρική ιδέα, στη συνέχεια η εικόνα, ακολουθούν τα πρόσωπα και
τέλος ο λόγος.
Ωσόσο στην ελληνική τηλεόραση, διακρίνεται πλήθος ενήλικων διαφημίσεων
με πρωταγωνιστές παιδιά. Το προϊόν στην περίπτωση αυτή μπορεί να είναι είτε
παιδικό είτε ενήλικο. Σε κάθε περίπτωση ο λόγος που επιλέγεται είναι διαφορετικός.
Για τον λόγο αυτό στην παρούσα εργασία θα μελετηθεί η συμμετοχή του παιδιού
στον τηλεοπτικό φακό σε ενήλικες όμως διαφημίσεις. Ακόμη θα πραγματοποιηθεί και
μία κριτική ανάλυση του λόγου του. Τέλος, στην εργασία αυτή θα μελετηθεί εάν τα
παιδιά είναι οι κύριοι πρωταγωνιστές καθώς και η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ
αυτών αλλά και του τηλεθεατή.