Διδασκαλία για την εξέλιξη και την εξαφάνιση των ειδών με την αξιοποίηση δραστηριοτήτων επαυξημένης πραγματικότητας: δεινόσαυροι
Abstract
Το θεωρητικό μέρος της παρούσας εργασίας ξεκινά με τη δημιουργία της Γης και την εμφάνιση των ειδών της. Στη συνέχεια, μελετώνται οι γεωλογικές μεταβολές και πως αυτές επηρέασαν την εξέλιξη των ειδών. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται και οι απόψεις σημαντικών αρχαίων Ελλήνων και Ευρωπαίων φιλοσόφων σχετικά με την απαρχή του κόσμου και την εξέλιξη των ειδών, οι οποίοι υπήρξαν πρόδρομοι των δύο βασικών θεωριών που διατυπώθηκαν για την εξέλιξη, του Ζαν-Μπατίστ Λαμάρκ και του Κάρολου Δαρβίνου. Αργότερα, απαριθμούνται οι αιτίες των μαζικών εξαφανίσεων των ειδών ανά γεωλογική περίοδο. Το ερευνητικό μέρος περιλαμβάνει το διδακτικό σχεδιασμό για την εξέλιξη και την εξαφάνιση των ειδών με την αξιοποίηση δραστηριοτήτων επαυξημένης πραγματικότητας και απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Πραγματοποιήθηκαν τέσσερις δραστηριότητες σε δύο διαφορετικά νηπιαγωγεία, προκειμένου να διεξαχθούν συμπεράσματα για την αντίληψη των νηπίων σχετικά με την εξέλιξη των ειδών, δίνοντας έμφαση στους δεινόσαυρους. Στην εργασία οι δραστηριότητες αναπτύσσονται με λεπτομέρεια όσο αφορά την προετοιμασία, διεξαγωγή τους και το υλικό που δόθηκε στους μαθητές. Τέλος, παρουσιάζεται η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων και τα αποτελέσματα παρουσιάζονται με τη βοήθεια διαγραμμάτων, προκειμένου να εξεταστεί εάν και κατά πόσο μπορούν τα νήπια να καταλάβουν την εξελικτική πορεία των οργανισμών, στοχεύοντας κυρίως στην συσχέτιση και ταξινόμηση των σημερινών ζώων με τα ζώα της εποχής των παγετώνων και των δεινοσαύρων.
The theoretical part of this work begins with the creation of the earth and the appearance of its species. Then, we studied the geological changes and how they influenced the evolution of species. At the same time, we present the views of important ancient Greek and European philosophers on the origin of the world and the evolution of species, which were the precursors of the two main theories formulated for the development, these of Jean-Baptiste Lamarck and Charles Darwin. Later, we list the causes of mass extinctions of species, in particular geological periods. The research part includes the didactic design of the evolution and extinction of species with the use of augmented reality activities which refer to pupils. Four activities performed in two different kindergartens, in order to conduct conclusions on the perception of infants on the evolution of species, emphasizing to dinosaurs. At this work, all activities developed in details as regards the preparation, the conduct and the material given to the students. Finally, the statistical processing of the data presented and the results are shown with instructive diagrams, with the view to examine if and how pupils could understand the evolution of species and if they could correlate and classify the contemporary animals to those of ice and dinosaurs age.