Ο προσανατολισμός των ερωτήσεων κατά τη διδασκαλία μιας ΔΜΑ για το μαγνητισμό στο νηπιαγωγείο
Abstract
Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Φλώρινας, τον Απρίλιο του 2015. Σκοπός της, ήταν η μελέτη του περιεχομένου και του προσανατολισμού των ερωτήσεων κατά τη διάρκεια μιας Διδακτικής Mαθησιακής Aκολουθίας με θέμα τον μαγνητισμό. Μέσω της απομαγνητοφώνησης της ΔΜΑ, μελετήθηκαν οι ερωτήσεις της εκπαιδευτικού προς τους μαθητές αλλά και οι απαντήσεις των νηπίων. Έπειτα, δημιουργήθηκαν κατηγορίες ερωτήσεων, στις οποίες ταξινομήθηκαν οι ερωτήσεις της εκπαιδευτικού. Πρόκειται για εφτά κατηγορίες ερωτήσεων και είναι οι εξής: Ερωτήσεις κατανόησης υλικών, Ερωτήσεις εκτίμησης προϋπάρχουσας γνώσης, ερωτήσεις αντίληψης πειράματος – υλικών, ερωτήσεις πρόβλεψης, ερωτήσεις κατανόησης αποτελέσματος, ερωτήσεις προσπάθειας ερμηνείας, ερωτήσεις επέκτασης της γνώσης σε άλλες συνθήκες. Η ταξινόμηση των ερωτήσεων στις κατηγορίες, έγινε σύμφωνα με τη χρονική στιγμή της διδασκαλίας στην οποία χρησιμοποιούνταν, αλλά και τις απαντήσεις των νηπίων. Εκτός όμως από την ταξινόμηση αυτή, κρίθηκε σκόπιμο να μελετηθεί και η χρήση ερωτήσεων ανοιχτού και κλειστού τύπου στη διάρκεια της διδασκαλίας. Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε πως η νηπιαγωγός χρησιμοποιεί ερωτήσεις ανοιχτού και κλειστού τύπου σε όλη τη διάρκεια της ΔΜΑ. Η χρήση τους όμως διαφοροποιείται ανάλογα με την κατηγορία ερωτήσεων και το στάδιο της διδασκαλίας στο οποίο χρησιμοποιούνται.
The present research took place in the city of Florina, in April 2015. The aim, was the study of content and the orientation of questions during a Didactic Cognitive Sequence on magnetism. Via the transcription of Didactic Cognitive Sequence, the questions of teacher to the students were studied but also the answers of infants. Then were created categories of questions in which were categorized the questions of teacher. These categories was seven and are the following: Questions of comprehension of materials, questions of estimate of preexisting knowledge, questions of perception of experiment of materials, questions of forecast, questions of comprehension of result, questions for the effort of interpretation, questions of extension the knowledge in other situations. The classification of questions in the categories, became according to the time of teaching which they were used, but also the answers of infants. Except however for this classification, it was judged advisable to study also the use of questions of open and closed type during the teaching. From the analysis of data it resulted that the nursery teacher uses questions of open and closed type in the whole during of Didactic Cognitive Sequence. Their use however is differentiated depending on each category of questions and the stage of teaching in which they are used.