Εκπαιδευτικός σχεδιασμός. Διερεύνηση αντιλήψεων και στάσεων Ελλήνων εκπαιδευτικών
Abstract
Η παρούσα εργασία με τίτλο «Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός, διερεύνηση αντιλήψεων και στάσεων Ελλήνων εκπαιδευτικών» ασχολείται όπως προδίδει και ο τίτλος της με τον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό (Educational Planning) , τη σπουδή γύρω από αυτόν αλλά και το πώς δομείται αυτή η έννοια στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σύμφωνα με τις απόψεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών. Επιχειρείται να δοθεί ο ορισμός της έννοιας και να αποσαφηνιστούν κάποια καίρια ερωτήματα. Είναι η εκπαίδευση και οι στόχοι που τίθενται για αυτή ασύνδετοι με τους κοινωνικούς στόχους; η οικονομική πορεία μιας χώρας επηρεάζει την εκπαίδευση της; η εκπαίδευση μιας χώρας επηρεάζεται από παγκόσμιους μηχανισμούς; πώς η σύσταση και το μέγεθος του πληθυσμού μιας χώρας επηρεάζουν την εκπαίδευση; αλλά και πώς ασκείται ο έλεγχος στην εκπαίδευση; Αυτά είναι και τα βασικά ερωτήματα που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι αρμόδιοι για το σχεδιασμό της εκπαίδευσης. Έτσι και προκύπτει το ενδιαφέρον για τη σπουδή του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Είναι μια ατέρμονη διαδικασία που συμπεριλαμβάνει πολλούς παράγοντες ταυτοχρόνως για αυτό και απαιτείται η συνεργασία πολλών επιστημών. Η έννοια αυτή προσδιορίζεται μέσα στο χρόνο , στη σχέση της με την άσκηση ελέγχου στην εκπαίδευση , με την παγκοσμιοποίηση, με τους κοινωνικο-οικονομικούς παράγοντες μιας χώρας και συγκεκριμένα της Ελλάδος , με τα δημογραφικά στοιχεία αλλά και την επιρροή της σχολικής κουλτούρας στην τελική διαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτοί είναι και οι άξονες του ερωτηματολογίου που δημιουργήθηκε για να αντληθούν οι αντιλήψεις και οι στάσεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών γύρω από τον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό. Για τον κάθε άξονα υπήρχαν ερωτήσεις αντιπροσωπευτικές και αλληλένδετες με τον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό που αφορούσαν τις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης και μπορούσαν να απαντηθούν με τη βοήθεια της κλίμακας Likert. Μοιράστηκαν σε εξήντα εκπαιδευτικούς, ισάριθμα στις τρεις ειδικότητες που αποτελούν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τα αποτελέσματα αναλύθηκαν με τη χρήση του SPSS. Από τα αποτελέσματα προκύπτει, η δομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος , τα προβλήματα του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού στην Ελλάδα , ο ρόλος των εκπαιδευτικών , αλλά και η διαφωνία τους ως προς τον τρόπο άσκησης ελέγχου. Επίσης από την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών φαίνεται η έλλειψη ποιότητας στην εκπαίδευση. Σημαντική συσχέτιση αποδεικνύεται μεταξύ της άσκησης ελέγχου και της ποιότητας της εκπαίδευσης. Έτσι προκύπτει η ανάγκη για ορθό Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό και η λήψη συγκεκριμένων μέτρων προς όφελος της εκπαίδευσης.
The thesis “Educational Planning. Research on perceptions and attitudes of Greek teachers.” consists of four chapters. In the first chapter, there is a definition of Educational Planning and answers in basic questions that educational planners manage on Educational Planning procedure. Are Educational Planning and Social goals related? How the economic development, the structure and the size of a country affect the educational system? Is educational system affected by the globalization? How the educational evaluation is held? These are some of the basic questions that educational planners manage on Educational Planning procedure. For this reason, many sciences are associated with the design of an educational plan. First part also presents the historical development of Educational Planning and its relation with evaluation of educational system, globalization, social and economic factors of a country and demographic aspects. At last, it presents the meaning of school culture.
The second part presents the research for perceptions and attitudes of Greek teachers in Educational Planning. The research was held with the use of a questionnaire which was sent to sixty teachers of primary and secondary education. At the last part there is presentation of the research results. The results have been edited with the SPSS software. The outcome of the research demonstrates the problems of Educational Planning in Greece and the role of teachers in it as well as their disagreement regarding the way that the evaluation is implemented. Moreover, it is clear to say from the majority of teacher’s answers, educational system lacks of quality while the research proofs that, there is an important connection between the quality and the evaluation in education system. As a result, Greek educational system is in clear need for Educational Planning.