Διαφορετικότητα στην εκπαίδευση: μετανάστες μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία εστιάστηκε στο πεδίο της ειδικής αγωγής και της πολυπολιτισμικότητας. Τα διαθέσιμα ερευνητικά ευρήματα από συνεξέταση των δύο αυτών τομέων της εκπαίδευσης είναι σχετικά περιορισμένα. Ενώ το θέμα της διαφορετικότητας έχει απασχολήσει σε μεγάλο βαθμό την επιστημονική κοινότητα και στην Ελλάδα και παγκόσμιος, η έρευνα που αφορά και τον χώρο της ειδικής αγωγής είναι περιορισμένη. Τις τελευταίες δεκαετίες και το πεδίο της ειδικής αγωγής και το πεδίο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης έχουν προσελκύσει το ερευνητικό ενδιαφέρον αλλά και των πολιτικών και εκπαιδευτικών φορέων και είναι ιδιαίτερα δημοφιλή ως ανεξάρτητα πεδία δράσης και έρευνας , ο συνδυασμός όμως των δύο πεδίων είναι περιορισμένος (Ευρωπαϊκός Φορέας για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή, 2009). Σκοπός λοιπόν της έρευνας είναι να εξετάσει τοις απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας γενικής και ειδικής αγωγής, αναφορικά με την ενσωμάτωση μεταναστών μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία στην τυπική τάξη.
Στις σύγχρονες κοινωνίας η πολυπολιτισμικότητα αποτελεί ένα σύνηθες κοινωνικό φαινόμενο. Στη χώρα μας το φαινόμενο αυτό παρατηρείται με τη μορφή κυρίως της οικονομικής μετανάστευσης. Οι περισσότεροι οικονομικοί μετανάστες, έρχονται συνήθως στην Ελλάδα με τις οικογένειές τους. Τα παιδιά αυτών, είναι πολύ πιθανό σαν μαθητές στο ελληνικό σχολείο να συναντήσουν δυσκολίες στη μάθηση.