Ανάπτυξη περιβαλλοντικής ενσυναίσθησης μέσω ψηφιακής αφήγησης στο δημοτικό
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται τη δυναμική των ψηφιακών ιστοριών στην εκπαιδευτική πράξη, εξετάζοντας συγκεκριμένα την επίδραση μιας ψηφιακής ιστορίας με θέμα τις δασικές πυρκαγιές στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής ενσυναίσθησης στους μαθητές του Δημοτικού. Αρχικά, παρατίθεται ένα θεωρητικό υπόβαθρο για την αφήγηση και την ψηφιακή αφήγηση και στη συνέχεια αναλύεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως μέρος του παρόντος Προγράμματος Σπουδών του Δημοτικού σχολείου. Ακολουθεί μια αναφορά στο δάσος και στα δασικά οικοσυστήματα και ορίζεται η περιβαλλοντική ενσυναίσθηση. Έπειτα παρουσιάζεται μια σειρά δραστηριοτήτων προς εφαρμογή και συλλέγονται δεδομένα με την τήρηση ημερολογίου παρατήρησης αλλά και με την αξιοποίηση του καταιγισμού ιδεών και του χάρτη ενσυναίσθησης. Τα δεδομένα αναλύονται, ώστε να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα και παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που προέκυψαν. Στο τέλος προτείνονται βελτιώσεις για μελλοντική εφαρμογή της ψηφιακής αφήγησης οι οποίες βασίζονται στους περιορισμούς που διαπιστώθηκαν._____________________________________________________________________________________________________________________This master thesis deals with the dynamics of digital stories in educational practice, specifically by examining the impact of a digital story on forest fires in the cultivation of environmental empathy in primary school students. First, a theoretical background for storytelling and digital storytelling is presented and then Environmental Education is analyzed as a part of the Primary School Curriculum. Afterwards, forest and forest ecosystems are studied and the meaning of environmental empathy is defined according to the bibliography in this theme. Then a series of activities are developed to be implemented and data are collected by keeping an observation diary but also by utilizing brainstorming and empathy maps. The data are analyzed to answer the research questions and the conclusions are presented. Finally, improvements are proposed for future application of digital stories based on the research limitations.