Βασίλισσα Αμαλία: Απόψεις για την εκπαίδευση, την θρησκεία, την γυναίκα, την κοινωνία
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αποτυπώσει τα βασικά στοιχεία της προσωπικότητας της βασίλισσας Αμαλίας, μέσα από τέσσερις άξονες: κοινωνία, θρησκεία, εκπαίδευση, γυναίκα. Για τον σκοπό αυτό, αξιοποιήθηκε ως αφετηριακή πηγή το δίτομο έργο των Βάνα και Μιχαέλ Μπούσε (2020), με τίτλο Ανέκδοτες Επιστολές της Βασίλισσας Αμαλίας στον πατέρα της, που εκδόθηκε πρώτη φορά τον Απρίλιο του 2011. Επιπρόσθετα, η ανάλυση βασίστηκε σε σημαντικές πηγές, όπως τα ημερολόγια της Χ. Λύτ, το βιβλίο του Αλέξανδρου Ζαούση, Αμαλία και Όθων (2002) και το βιβλίο της Σωτηρίας Αλιμπέρτη, Αμαλία η Βασίλισσα της Ελλάδος (1896), αλλά και επιπλέον σχετική βιβλιογραφία, ελληνική και ξενόγλωσση, καθώς και πηγές από το διαδίκτυο.
Η Αμαλία ήταν όμορφη, έξυπνη, παρορμητική, βαθιά θρησκευόμενη, καλλιεργημένη. Μέσα από τις επιστολές της προς τον πατέρα της ανέδειξε την ειλικρίνεια και τον αυθορμητισμό της, μέσα από τις περιγραφές του παλατιού, του Εθνικού Κήπου, της ελληνικής φύσης, του πάθους της να γίνει μητέρα, του τόπου και των ανθρώπων του, αλλά και του συζύγου της Όθωνα, έναν άπειρο, διστακτικό, αναποφάσιστο και φιλάσθενο Βαυαρό. Αγάπησε την Ελλάδα, ακόμη και στην εξορία. Από νωρίς ανέδειξε τις θαυμαστές της ικανότητες ως η πρώτη βασίλισσα της ανεξάρτητης Ελλάδος.
Χαρακτηρίστηκε για το πλούσιο κοινωνικό και φιλανθρωπικό της έργο, υπήρξε μια γοητευτική και ισχυρή προσωπικότητα, κέρδισε τη συμπάθεια του λαού και εκπροσώπησε ένα πνεύμα προόδου στην κοινωνία της εποχής. Έδειξε συμπάθεια στους αγωνιστές του 1821 και στον λαό, οραματίστηκε με πάθος για την Ελλάδα, επηρέασε την κοινωνία, τη μόδα αλλά και την πολιτική της εποχής. Οι προσπάθειές της εκτιμήθηκαν σε μεγάλο βαθμό, αλλά στιγματίστηκε από την αδυναμία της να τεκνοποιήσει διάδοχο και από την ανάμειξη της στην πολιτική.___________________________________________________________________________________________________________________________The purpose of this thesis is to present the basic elements of Queen Amalia's personality, through four axes: society, religion, education, women. For this purpose, the two-volume work of Vana and Michael Bouse (2020) was used, entitled Unpublished Letters of Queen Amalia to her father, which was first published in April 2011. Additionally, analysis was based on important sources like the diaries of Luth, the book of Alexandros Zaousis Amalia and Otto (2002), and the book of Sotiria Aliberti, Amalia the Queen of Greece (1896), as well on relevant bibliography, and on internet sources.
Amalia was beautiful, intelligent, impulsive, deeply religious and educated. Through her letters to her father, she highlighted her sincerity and spontaneity, via the descriptions of the palace, the National Garden, the Greek nature, her passion to become a mother, the country and its people, as well as her husband Otto, an inexperienced, hesitant, undecided and sickly Bavarian. Amalia loved Greece, even in exile. She revealed her wondrous abilities early as the first queen of independent Greece.
She was characterized for her great social and philanthropic contribution, she was a charming and strong personality, who won the sympathy of people and represented a spirit of progress in the society of that period. Amalia showed sympathy to the fighters of 1821 and to the Greek people, she envisioned with passion for Greece, she influenced the society, the fashion but also the politics. Her efforts were greatly appreciated, but she was stigmatized by her inability to have a child and due to her involvement in politics.