dc.description.abstract | Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την παιδική λογοτεχνία ήδη από τη βρεφική ηλικία, είτε μέσω της
αφήγησης παραμυθιών είτε μέσω της ανάγνωσης ενός παιδικού βιβλίου ή παραμυθιού. Ως
αποτέλεσμα αυτής της αυξανόμενης εξοικείωσης, η χρήση της παιδικής λογοτεχνίας, ιδίως των
παραμυθιών, στην εκπαιδευτική διαδικασία ενθαρρύνεται κατά την προσχολική ηλικία. Η χρήση
της λογοτεχνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία έχει πολλά οφέλη, τόσο όσον αφορά την ανάπτυξη
δραστηριοτήτων όσο και τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων
των παιδιών.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζεται η παιδαγωγική εφαρμογή της δημιουργικής
γραφής στην προσχολική εκπαίδευση και την επεξηγεί μέσα από το παραμύθι«Η Αλίκη στη χώρα
των θαυμάτων», προτείνοντας δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, σύμφωνα με το νέο
πρόγραμμα σπουδών (2021).
Αρχικά, στο πρώτο κεφάλαιο ορίζεται η έννοια της λογοτεχνίας και ειδικότερα της παιδικής
λογοτεχνίας. Στη συνέχεια αναφέρεται στην έννοια της δημιουργικής γραφής -η οποία εντάσσεται
στην«κατηγορία» της λογοτεχνίας- καθώς και στην συμβολή της στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ακολούθως, αναλύεται η«θέση» της δημιουργικής γραφής διαχρονικά, δηλαδή η«θέση» της σε
όλα τα προγράμματα σπουδών και τους οδηγούς νηπιαγωγών. Καθώς και η ανάλυση της
δημιουργικής γραφής στο νέο πρόγραμμα σπουδών που εκδόθηκε το 2021.
Στο τρίτο κεφάλαιο παρατίθεται υλικό σε σχέση με το κλασσικό λογοτεχνικό βιβλίο«Η Αλίκη στην
χώρα των θαυμάτων». Ειδικότερα αναλύεται η προέλευση της ιστορίας αλλά και το«ταξίδι της στο
θέατρο, τον κινηματογράφο,κ.ά. Στο τέλος του κεφαλαίου αυτού αναφέρονται οι λόγοι για τους
οποίους ένα λογοτεχνικό έργο του δέκατου ένατου αιώνα (19ου) παραμένει δημοφιλής ακόμα και
στον εικοστό πρώτο αιώνα (21ο).
Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας προτείνονται μερικές δραστηριότητες που δεν
έχουν πραγματοποιηθεί σε σχολική τάξη παρουσιάζονται τα προσδοκώμενα αποτελέσματα από
αυτές , αλλά βασίζονται στο νέο πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου και στις εκπαιδευτικές
προσεγγίσεις που αυτό προτείνει. Οι δραστηριότητες βασίζονται στο ευρύτερο υλικό που είναι
προσβάσιμο για μια ιστορία, όπως βιβλία, αφίσες, ταινίες, παραμύθια κ.λπ.___________________________________________________________________________________________________________________________Children come into contact with children's literature from infancy, either through storytelling or
through reading a children's book or story. As a result of this growing familiarity, the use of
children's literature, especially fairy tales, in the educational process is encouraged during the
preschool years. The use of literature in the educational process has many benefits, both in terms of
the development of activities and in the development of children's creativity, imagination and other
skills.
This thesis presents the pedagogical application of creative writing in preschool education and
illustrates it through the fairy tale “Alice in Wonderland”, proposing creative writing activities
according to the new curriculum (2021).
Initially, the first chapter defines the concept of literature and, in particular, children's literature. It
then discusses the concept of creative writing - which falls into the “category” of literature and its
contribution to the educational process.
The “place” of creative writing over time is then analysed, i.e. its “place” in all curricula and
kindergarten teacher’s guides. As well as the analysis of creative writing in the new curriculum
published in 2021.
The third chapter provides material in relation to the classic literary book “Alice in Wonderland”.
In particular, the origins of the story and its “journey to the theatre, cinema,etc.” are analysed. At
the end of this chapter, the reasons why a literary work of the nineteenth century (19th) remains
popular even in the twenty-first century (21st) are discussed.
The fourth and final chapter of the work proposes some activities that have not been carried out in
a classroom presenting the expected results from them, but are based on the new kindergarten
curriculum and the educational approaches it proposes. The activities are based on the wider
material accessible for a story, such as books, posters, films, fairy tales, etc. | en_US |