dc.description.abstract | Η εργασία αυτή εξετάζει την εκπαίδευση των μελλοντικών δασκάλων και νηπιαγωγών
για το αντικείμενο της Βιολογίας. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία περιλαμβάνει μία
έρευνα στο περιεχόμενο των οδηγών σπουδών των ελληνικών παιδαγωγικών σχολών,
με στόχο την διερεύνηση της κατάρτισης που προσφέρουν στους μελλοντικούς
δασκάλους και νηπιαγωγούς, όσον αφορά τον Βιολογικό Γραμματισμό συνάγοντας
παράλληλα, κάποιες ενδείξεις για την ετοιμότητα τους να διδάξουν τα βιολογικά
φαινόμενα και έννοιες. Επίσης, παρουσιάζονται οι στόχοι και το περιεχόμενο, που
σχετίζεται με την Βιολογία, των προγραμμάτων σπουδών του Νηπιαγωγείου, του
Δημοτικού και του Γυμνασίου δηλαδή της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα
και στην Κύπρο. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα Παιδαγωγικά τμήματα
τείνουν να εκπαιδεύουν τους φοιτητές για τα βιολογικά φαινόμενα και της διδακτικές
μεθόδους μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών και της
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Επιπλέον η έρευνα εντόπισε διαφορετικό πλήθος
μαθήματων που αφορούν άξονες του Βιολογικού Γραμματισμού μεταξύ ίδιων
Παιδαγωγικών τμημάτων Προσχολικής Αγωγής ή Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τέλος,
εντοπίστηκαν περισσότερα μαθήματα, που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την
κατάρτιση των φοιτητών σε θέματα της Βιολογίας, στα τμήματα Δημοτικής
Εκπαίδευσης σε σύγκριση με τα τμήματα Νηπιαγωγών γεγονός που καταδεικνύει την
πρόθεση των ελληνικών παιδαγωγικών σχολών να εστιάσουν στην βαθύτερη
εκπαίδευση των μελλοντικών δασκάλων στη Βιολογική Επιστήμη και τη διδακτική
της. Τα στοιχεία αυτά μπορούν να μας οδηγήσουν σε αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα
για τη θέση των μαθημάτων του Βιολογικού Γραμματισμού μεταξύ των υπόλοιπων
γνωστικών αντικειμένων των προγραμμάτων σπουδών των ελληνικών παιδαγωγικών
σχολών.____________________________________________________________________________________________________________________________
This paper examines the training of future primary school teachers and kindergarten
teachers in the subject of Biology. More specifically, the work includes research on the
content of the study guides of the Greek pedagogical schools, with the purpose of
exploring the training they offer to future teachers and kindergarten teachers, regarding
Biological Literacy and inferring at the same time, some indications about their
readiness to teach biological phenomena and concepts. Also, the main goals and the
content, related to Biology, of the study programs of the Kindergarten, the Elementary
and the High School, that is the compulsory education in Greece and Cyprus, are
presented. The results of the research showed that the Pedagogical departments tend to
educate their students about biological phenomena and their teaching methods within
the broader context of courses of Natural Sciences and Environmental Education. In
addition, the research identified a different number of courses concerning axes of
Biological Literacy between the same Pedagogical Departments of Pre-primary οr
Primary Education. Finally, more courses were identified, directly or indirectly related
to the training of students on biology issues, in primary education departments
compared to pre-primary education departments, a fact that demonstrates the intention
of Greek pedagogical schools to focus on the deeper education of future teachers in
Biological Science and its didactics. These data can lead us to several useful
conclusions about the position of the courses of Biological Literacy among the other
subjects of the curricula of the Greek pedagogical schools. | en_US |