Η Ιστορία πίσω από το Μύθο: Μια μελέτη περίπτωσης για την ανάπτυξη της ιστορικής ενσυναίσθησης σε μαθητές-τριες δημοτικού μέσω του θεατρικού παιχνιδιού
Abstract
Οι εθνικοί μύθοι διδάσκονται ακόμα στα σχολεία ως ιστορικά γεγονότα, αφού πολλοί είναι εκείνοι που αρνούνται την αναλήθειά τους. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αναδείξει τα συναισθήματα που έχουν παιδιά δημοτικού από την αποδόμηση τέτοιου είδους μύθων με τη συνδρομή της ιστορικής ενσυναίσθησης. Στην έρευνα συμμετείχαν δέκα πέντε (15) με δέκα έξι (16) μαθητές/-τριες ενός τμήματος ΣΤ΄ Δημοτικού της πόλης του Κιλκίς. Στην αρχή έγινε ο έλεγχος των προϋπαρχουσών γνώσεων τους με ερωταποκρίσεις και θεατρικό παιχνίδι. Η παρέμβαση έγινε σε δύο μαθήματα, στα οποία έγινε ανάλυση πηγών και παιχνίδι ρόλων. Η αξιολόγηση έγινε με ένα ερωτηματολόγιο ανοιχτού τύπου που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για τις ανάγκες της έρευνας. Από τα αποτελέσματα φάνηκε πως τα παιδιά αισθάνθηκαν είτε ουδέτερα είτε αρνητικά συναισθήματα από την ύπαρξη των δύο εναλλακτικών απόψεων. Ακόμα, το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα αξιόλογο εργαλείο διδασκαλίας, καθώς η ανάπτυξη της ιστορικής ενσυναίσθησης συνδέεται άμεσα με την ιστορική κατανόηση.____________________________________________________________________________________________________________________________National myths are still taught in schools as historical facts, as many people refuse to recognize their lack of veracity. The purpose of this study is to highlight elementary school students’ feelings for the deconstruction of such myths with the contribution of Historical Empathy. The sample consisted of fifteen (15) to sixteen (16) 6th grade students from a primary school of Kilkis. Their pre-existing knowledge was tested by questions and drama activities. The intervention was consisted of two lessons, that included analysis of historical sources and role playing. The evaluation is made by an open questionnaire created exclusively for the needs of this research. The study revealed that children felt either neutral or negative emotions by the existence of the two alternative views. Furthermore, theatrical play is a capable tool for teaching, as the development of historical empathy is closely connected with the historical understanding.