Δεξιότητες και Στρατηγικές επικοινωνίας: Καταγραφή στρατηγικών που χρησιμοποιούνται από μαθητές του Δημοτικού Σχολείου
Abstract
Στην παρούσα εργασία γίνεται καταγραφή των στρατηγικών προφορικού λόγου και επικοινωνίας μαθητών δημοτικού σχολείου στην πρώτη τους γλώσσα (Γ1) και συγκεκριμένα των δύο τελευταίων τάξεων. Μέσω της εργασίας αυτής στοχευέται η καταγραφή α) του βαθμού επικοινωνίας των μαθητών σε δυνητικά καθημερινές καταστάσεις και β) των στρατηγικών που χρησιμοποιούν οι μαθητές κατά την διάρκεια συνεχούς παραγωγής προφορικού λόγου. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της εργασίας γίνεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση προγενέστερων ερευνών σχετικά με τον προφορικό λόγο, την επικοινωνία, τις στρατηγικές μάθησης και τις στρατηγικές επικοινωνίας.
Η έρευνα για την καταγραφή των στρατηγικών προφορικού λόγου και επικοινωνίας έγινε σε 16 μαθητές της Ε’ και Στ’ τάξης δημοτικού σχολείου. Η καταγραφή έγινε μέσω μη συμμετοχικής παρατήρησης και με την χρήση εργαλείων που δημιουργήθηκαν γι’ αυτόν τον σκοπό. Τα εργαλεία αφορούσαν σε ένα παιχνίδι ρόλων και μια λίστα ελέγχου καταγραφής των στρατηγικών προφορικής επικοινωνίας σε αυτό. Οι στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν γι’ αυτήν την κλείδα παρατήρησης βασίζονται στην ταξινομία του Mariani (2010). Επίσης, δημιουργήθηκε μια δραστηριότητα συνεχούς παραγωγής προφορικού λόγου και ως κλείδα παρατήρησης χρησιμοποιήθηκε μια ρουμπρίκα που προέκυψε από τον συνδυασμό τριών διαβαθμισμένων κλιμάκων αξιολόγησης του προφορικού λόγου, όπως αυτές παρουσιάζονται στο βιβλίο των Γρίβα και Κωφού (2021). Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι δεν έχουν όλοι οι μαθητές την ίδια επικοινωνιακή ικανότητα (παρά το όμοιο της ηλικίας τους και την γλώσσα υπό παρατήρηση- που ήταν η μητρική τους-) και την ανάγκη διδασκαλίας των στρατηγικών επικοινωνίας σε αυθεντικά περιβάλλοντα μάθησης.________________________________________________________________________________________________________________________In the present thesis, the strategies of oral speech and communication of primary school students in their first language (L1), specifically of the last two grades, are recorded. Through this project it is aimed to record a) the degree of communication of students in potentially everyday situations and b) the strategies used by students during continuous oral speech production. In addition, the paper provides a bibliographic review of previous research on oral speech, communication, learning strategies and communication strategies.
The survey for the recording of oral speech and communication strategies was carried out on 16 students of the fifth and sixth grades of primary school. The recording was done through non-participatory observation and using tools created for this purpose. The tools consisted of: a role-playing game and a checklist to record verbal communication strategies in it. The strategies used for this check-list are based on the Mariani's taxonomy (2010). Also, an activity of continuous production of oral speech was created and a rubrika was used to check the recorded strategies. The rubrika resulted from the combination of three graduated scales of evaluation of the oral speech as presented in the book of Griva and Kofou (2021). The results of the survey showed that not all students have the same communication ability (despite the same age and language under observation -which was their mother tongue-)and the need to teach communication strategies in authentic learning environments.