Βιωματικές δραστηριότητες ευαισθητοποίησης στη διαφορετικότητα για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών
προσχολικής ηλικίας σε θέματα διαφορετικότητας και ρατσισμου.
Η παρουσία πολλών μαθητών με διαφορετικά εθνοπολιτισμικά χαρακτηριστικά
ενισχύει την προϋπάρχουσα πολυπολιτισμική όψη των σύγχρονων ελληνικών τάξεων.
Ωστόσο, έντονη είναι η έλλειψη μιας αντιρατσιστικής πολιτικής στα σχολεία, η οποία
θα παρέχει ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές.
Αρχικά, παρουσιάζεται η αποσαφήνιση των όρων της προκατάληψης και των
στερεοτύπων, δύο έννοιες πολύπλοκες που αποτελούν αντικείμενο έντονης
ερευνητικής δραστηριότητας τις τελευταίες δεκαετίαες. Παράλληλα, παρατίθεται και
ο ορισμός της έννοιας του ρατσισμού καθώς και οι διαδικασίες αναγνώρισης και
αντιμετώπισής του στο χώρο της εκπαίδευσης. Στη συνέχεια ακολουθεί ο τρόπος με
τον οποίο οι γηγενείς μαθητές οικοδομούν τις ιδέες τους για τη διαφορετικότητα, τα
συναισθήματα των μειονοτικών μαθητών, οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους
μειονοτικούς μαθητές καθώς και ο ρόλος που διαδραματίζει το σχολείο.
Στο κύριο μέρος της εργασίας παρουσιάζονται κάποιες προτεινόμενες
δραστηριότητες, οι οποίες καλλιεργούν τη βιωματική μάθηση, ενισχύουν την
εποικοδομιτική προσέγγιση και τη δημιουργική συνεργασία των παιδιών. Σκοπός
τους είναι να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν την αξία
διαφορετικών ανθρώπων, ιδεών και πολιτισμών και να σεβαστούν το δικαίωμα του
καθενός ανεξάρτητα από τον τόπο καταγωγής ή την εμφάνισή του.
Το τελευταίο μέρος της εργασίας περιλαμβάνει την διεξαγωγή συμπερασμάτων και
έναν μικρό αναστοχασμό σχετικά με την υλοποίηση των δραστηριοτήτων και με το τι
θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά.