Λαογραφικά μουσεία κεντρικής Μακεδονίας: αξιοποίηση λαογραφικών συλλογών για προσχολικές και σχολικές ομάδες παιδιών
Abstract
Η σχέση μουσείου και σχολείου απασχολεί, με βαθμιαία άνοδο,
περισσότερο από δύο δεκαετίες τα ελληνικά δεδομένα, αρχικά τους υπευθύνους
των μουσείων και στη συνέχεια τους «ανήσυχους» εκπαιδευτικούς για να
επιτευχθεί η ενδυνάμωση μιας επικοινωνίας, η συνειδητοποίηση της
αναγκαιότητας μιας γόνιμης και ίσως συστηματικής προσέγγισης των
μουσειακών χώρων από σχολικές ομάδες-μαθητές και η εύρεση μοντέλων
ποιοτικότερης εμπλοκής.
Το μουσείο ως ένας «παράλληλος» χώρος εκπαίδευσης για τους μαθητές
διαθέτει το περιεχόμενό του (εκθέματα), το ανθρώπινο δυναμικό του (ειδικούς
επιστήμονες και άλλο προσωπικό), τη χρήση μεθοδολογικών εργαλείων
προσέγγισης (προγράμματα μουσειακή εκπαίδευσης), το ανάλογο οικοδόμημα με
οριοθετημένο τον περιβάλλοντα χώρο του. Σήμερα εμφανίζεται συνεχώς να
επιθυμεί άνοιγμα και να προσφέρεται στην επίσημη θεσμοθετημένη εκπαιδευτική
διαδικασία ως εναλλακτικός μηχανισμός διαπαιδαγώγησης, ως εναλλακτικό πεδίο
πολυδιάστατης μάθησης και δόμησης της γνώσης.
Η ανταπόκριση των σχολικών μονάδων στο κάλεσμα των Μουσείων
εξαρτάται από πολλές παραμέτρους όπως:
- η ενημέρωση, η επιμόρφωση και η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε
θέματα μουσειακής εκπαίδευσης, που σημαίνει υιοθέτηση από την πλευρά τους
διερευνητικών μεθόδων διδασκαλίας
- η συστηματική ενημερωτική «κίνηση» εκ μέρους των Μουσείων για τις
προσφερόμενες υπηρεσίες τους,
- η θετική πρόθεση των εκπαιδευτικών να στηριχθούν σε ένα νέο διδακτικό
περιεχόμενο που θα περιλαμβάνει, εκτός των άλλων, βιώματα πολιτισμού, όπως η
προσέγγιση αυθεντικών αντικειμένων και έργων Τέχνης στους κατάλληλους
χώρους που τα φιλοξενούν...