Η αναπαράσταση της σύγχρονης γυναίκας σε κωμωδίες- Πρόταση κωμικής τηλεοπτικής σειράς
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί μία μελέτη περίπτωσης της αμερικανικής τηλεοπτικής σειράς του HBO ‘Girls’. Η ανάπτυξη των χαρακτήρων των τεσσάρων βασικών ηρωίδων διερευνήθηκε στα πλαίσια που ορίζει ο μεταφεμινισμός με βασικό στόχο να αναδειχθεί η επιρροή του κινήματος αυτού στη σύγχρονη γυναίκα και στην απεικόνισή της στην τηλεόραση. Το χιούμορ μελετήθηκε, επίσης, σε συνάρτηση με την θηλυκότητα και τον τρόπο με τον οποίο οι πρωταγωνίστριες εκφράζουν την σεξουαλικότητά τους, ενώ η γυναικεία φιλία αποτέλεσε το τελευταίο κομμάτι του θεωρητικού πλαισίου της εργασίας. Το σύνολο των έξι σεζόν της σειράς αξιοποιήθηκε για την παρακολούθηση της εξέλιξης των χαρακτήρων, ενώ έμφαση δόθηκε στην πρωταγωνίστρια, Χάννα. Τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής συγκρίθηκαν με εκείνα αντίστοιχης έρευνας που έγινε παράλληλα πάνω στους πρωταγωνιστές της ελληνικής κωμικής σειράς ‘Υπέροχα Πλάσματα’. Οι δύο σειρές φαίνεται να συγκλίνουν ως προς τα χαρακτηριστικά που περιγράφουν τις κεντρικές ηρωίδες. Η αυτοπεποίθηση και η αυτενέργεια των πρωταγωνιστριών εξετάζεται και στις δύο σειρές μαζί με αντιφατικά στοιχεία του χαρακτήρα τους, όπως οι στερεοτυπικές αντιλήψεις. Όσον αφορά το χιούμορ, αυτό μπορεί να εκφράζει τον δυναμισμό της σύγχρονης κωμικής πρωταγωνίστριας ή μπορεί να είναι αποτέλεσμα της προσπάθειάς της να γίνει θηλυκή. Η γυναικεία φιλία προσεγγίζεται διαφορετικά στις δύο σειρές και είτε φανερώνει τις δύσκολες πτυχές των ανθρώπινων σχέσεων είτε προσφέρει σταθερότητα στις ηρωίδες. Η πρόταση κωμικής σειράς με τίτλο ‘Πάντα Μαζί’ που αναπτύχθηκε στα πλαίσια της εργασίας αντλεί στοιχεία από την παρούσα έρευνα, όπως τα μεταφεμινιστικά και αντιφατικά χαρακτηριστικά των ηρωίδων αλλά και η ικανότητά τους να ανατρέψουν στερεότυπα ενώ παράλληλα στηρίζουν η μία την άλλη.
This thesis is a case study of the HBO TV show ‘Girls’. Character development in all four main protagonists was analyzed in terms of post-feminist characteristics in order to identify the movement’s influence on modern women and their representation on TV. Humour was also studied in relation to femininity and the way the main characters express their sexuality, while friendship among women is the last part of the theoretical framework used in the research. All six seasons of ‘Girls’ were used so as to follow the characters’ development while there is a clear focus on the main protagonist, Hannah. The results of this study were compared to those of a similar research, conducted at the same time, on the two female leading characters of the Greek comedy series ‘Iperoxa Plasmata’ (‘Υπέροχα Πλάσματα’). The protagonists in both shows are presented with the same kind of traits. Confidence and agency are investigated in both shows along with contradictory characteristics of the protagonists, such as their stereotypical beliefs. As for humour, it can be an expression of the modern female protagonist’s confidence or it can result from her effort to be feminine. Female friendship is addressed in a different way in the two TV shows and it either reveals the difficulties in human relationships or offers stability to the protagonists. The comedy series, titled ‘Panta Mazi’ (Πάντα Μαζί), developed along with the research paper, draws upon this thesis presenting post-feminist characters that have both contradictory traits and the ability to subvert stereotypes, as they support each other.