Υποστήριξη της πολλαπλασιαστικής σκέψης στην πρωτοσχολική ηλικία: Μια μελέτη περίπτωσης
Abstract
Το μεγαλύτερο μέρος των ερευνών όσον αφορά την πολλαπλασιαστική σκέψη μέχρι πρόσφατα επικεντρωνόταν στη διαχείριση διακριτών ποσοτήτων και τη δίκαιη μοιρασιά στην πρωτοσχολική ηλικία. Επίσης είναι περιορισμένα τα δεδομένα σχετικά με τα γλωσσικά εργαλεία που μπορούν να αναπτύξουν τα παιδιά σε αυτή την ηλικία μέσα από τον σχεδιασμό των κατάλληλων διδακτικών παρεμβάσεων. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εφαρμόσει τρεις δομημένες δραστηριότητες που αφορούν την ανάπτυξη της πολλαπλασιαστικής σκέψης. Πρόκειται για μια μελέτη περίπτωσης στην οποία συμμετείχαν δύο μαθητές της πρώτης δημοτικού. Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν, βασίστηκαν στους εξής άξονες: α) Οι συνεχείς και οι διακριτές ποσότητες παρουσιάζονται παράλληλα β) εισάγεται το κατάλληλο λεξιλόγιο για την έκφραση των πολλαπλασιαστικών σχέσεων μεταξύ των ποσοτήτων, γ)οι όροι για τα πολλαπλάσια και τα υποπολλαπλάσια εισάγονται παράλληλα και δ) εστιάζουν στις ενέργειες του ισομερισμού, της επανάληψης μιας ποσότητας και της διαίρεσης μέτρησης. Κατά τον προέλεγχο η λειτουργική γνώση των παιδιών για τα πολλαπλάσια και τα υποπολλαπλάσια περιοριζόταν στη χρήση του όρου «μισό» και τον «υπολογισμό» του, ενώ διέθεταν μεγαλύτερη ευχέρεια στο πλαίσιο των διακριτών ποσοτήτων, ενώ απουσίαζαν στρατηγικές ισομερισμού. Κατά τον μεταέλεγχο και τα δύο παιδιά μπόρεσαν να επιλύσουν σχεδόν όλα τα έργα, χρησιμοποιώντας νοερές στρατηγικές. Επίσης ανέπτυξαν τις στρατηγικές ισομερισμού και έδωσαν ορισμούς για τα πολλαπλάσια και τα υποπολλαπλάσια. Στις συνεχείς ποσότητες και τα δύο παιδιά εξοικειώθηκαν πιο γρήγορα στο σχηματισμό πολλαπλάσιων και υποπολλαπλάσιων ποσοτήτων περνώντας στη νοερή αναπαράσταση. Η παρούσα μελέτη περίπτωσης επιβεβαιώνει προηγούμενες έρευνες που υποστηρίζουν ότι η χρήση του κατάλληλου μαθηματικού λεξιλογίου επιδρά στις επιδόσεις παιδιών γύρω από έργα πολλαπλασιαστικής δομής (Pitta & Vamvakoussi, 2022; Vanluydt, et al., 2021)._____________________________________________________________________________________________________________________Until recently most research on multiplicative thinking has focused on the management of discrete quantities and fair sharing in early childhood. There is also limited data on the vocabulary that children can develop at this age through the design of an appropriate teaching intervention. The purpose of this case study is to implement three teaching activities related to the development of multiplicative thinking in two first grade students. The teaching activities were based on the following axes: a) Continuous and discrete quantities were presented at the same time b) appropriate vocabulary was introduced in order to express the multiplicative relationships between quantities, c) the terms for multiples and submultiples were introduced at the same time and d ) they focused on the partitive division, multiplication, and quotitive division tasks. At pre-test, children's knowledge of multiples and submultiples was limited to the use of the term "half", while they had greater fluency in the context of discrete quantities. Strategies of fair sharing were absent. At post-test both children were able to solve almost all the problems using mental strategies. They also developed fair sharing strategies and gave definitions of multiples and submultiples. In continuous quantities, both children became able more quickly in forming multiple and submultiple quantities using mental representations. The present case study confirms previous research that supports the use of appropriate mathematical vocabulary to influence children's performance around multiplicative problems.