Διδακτική προσέγγιση για την ανάπτυξη της πρώιμης αλγεβρικής σκέψης με τη χρήση των pattern blocks: μία μελέτη επικεντρωμένη στις εξελισσόμενες κανονικότητες
Abstract
Η παρούσα μελέτη εστιάζει στις ικανότητες μαθητών προσχολικής ηλικίας (4-6 ετών), στις εξελισσόμενες γεωμετρικές και αριθμητικές κανονικότητες με σκοπό τη γενίκευση. Για τις ανάγκες αυτής της μελέτης συμμετείχαν 9 νήπια και προνήπια μιας κλασσικής τάξης δημόσιου νηπιαγωγείου στην επαρχεία. Πριν τη μελέτη ανιχνεύθηκαν οι αριθμητικές ικανότητες των μαθητών, ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο ελλιπών γνώσεων ως προς τους αριθμούς. Στη συνέχεια η διαδικασία συλλογής δεδομένων, έγινε με αρχική εξέταση (pre-test) με έργα στη βάση της συνέντευξης, ώστε να διερευνηθεί το επίπεδο ικανοτήτων των παιδιών ως προς την εννοιολογική προέγγιση των κανονικοτήτων. Ακολούθησε η διδακτική παρέμβαση με υλικό και ερωτήσεις γενικευσης απο τοπικό σε γενικό επίπεδο, ώστε να καταλήξουν σε γενικά συμπερασματα. Τέλος η τελική εξέταση (post-test) με έργα στη βάση της συνέντευξης ως προς την εύρεση του κανόνα με σκοπό τη γενίκευση. Τα ερευνητικά εργαλεία αποτέλεσαν τα pre-test και post-test, τα δείγματα εργασιών, το ημερολόγιο καταγραφής, η παρατήρηση, η ηχογράφηση και η απομαγνητοφώνηση και το φωτογραφικό υλικό. Η μελέτη έδειξε ότι οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν ικανότητες γενίκευσης με την κατάλληλη ποιοτική διδακτική προσέγγιση, η οποία στηρίζεται σε επικοινωνιακό πλαίσιο, ερωτήσεις γενίκευσης απο τοπικό σε γενικό επίπεδο, σειρά δράσεων κανονικοτήτων, συνεργατική τάξη, κοινωνική αλληλεπίδραση και κατάλληλο χειραπτικό υλικό._____________________________________________________________________________________________________________________________The present study focuses on the abilities of preschool students (4-6 years old), in the evolving geometric and numerical regularities with the aim of generalization. For the needs of this study, 9 toddlers and pre-toddlers of a classical class of a public kindergarten in the province participated. Before the study, the students' numerical abilities were detected, in order to rule out the possibility of insufficient knowledge in terms of numbers. Then the data collection process was done with an initial examination (pre-test) with projects based on the interview, in order to investigate the level of children's abilities in terms of the conceptual approach to normality. This was followed by the didactic intervention with material and generalization questions from the local to the general level, in order to reach general conclusions. Finally, the final examination (post-test) with projects based on the interview in order to find the rule for the purpose of generalization. The research tools were the pre-test and post-test, the work samples, the recording diary, the observation, the audio recording and transcription and the photographic material. The study showed that students can develop generalization skills with the appropriate qualitative teaching approach, which is based on a communicative framework, generalization questions from the local to the general level, series of regularity actions, cooperative class, social interaction and appropriate hands-on material.