Η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα από τις αρχές του 20ού αιώνα έως το 1940
Abstract
Η παρούσα εργασία αναφέρεται σε μια αναλυτική περιγραφή λειτουργίας και οργάνωσης του επιστημονικού κλάδου της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα την περίοδο από τις αρχές έως τα μέσα περίπου του 20ου αιώνα (1900-1940). Στην παρούσα έρευνα εξετάζονται οι προσπάθειες/κινητοποιήσεις που έγιναν στην Ελλάδα, οι οποίες αποσκοπούσαν στην βελτίωση της κατάστασης στον τομέα την ειδικής Αγωγής από το τις αρχές του 20ου αιώνα έως και το 1940. Επίσης, γίνεται γενική επισκόπηση των κινήσεων που εφαρμόστηκαν για την ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής τόσο στις Ευρωπαϊκές χώρες και στην Αμερική όσο και στην Ελλάδα. Μελετήθηκαν οι ενέργειες της κάθε χώρας χωριστά, έγιναν σχετικές συγκρίσεις μεταξύ τους και προέκυψαν συμπεράσματα και γενικεύσεις. Ως μέθοδος έρευνας χρησιμοποιήθηκε η βιβλιογραφική έρευνα. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι η ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα είχε σημαντική υστέρηση σε σχέση με χώρες της Ευρώπης αλλά και με τις Η.Π.Α. Με βάση την υφιστάμενη μελέτη, αυτή οφείλεται στην έλλειψη ξεκάθαρων πολιτικών για την ειδική αγωγή, στη δύσκολη κοινωνικοοικονομική κατάσταση της χώρας, στην έλλειψη ειδικών παιδαγωγών και σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής, καθώς και στις συνέπειες του Α’ και του ΄Β Παγκοσμίου Πολέμου.
Λέξεις κλειδιά: Ειδική Αγωγή___________________________________________________________________________________________________________________________________The present thesis refers a detailed description of the operation and organization of the scientific discipline of Special Education in Greece during the period from the beginning to the middle of the 20th century (1900-1940). The present study examines the efforts/mobilizations that were made in Greece and aimed at the improvement of the state of Special Education from the beginning of the 20th century until 1940. In addition, there is a general overview of the moves that were made towards the development of Special Education not only in European countries but also in Greece. Each country’s actions were examined, compared to each other and this led to deductions and generalizations. Literature research was used as the research methodology. The results showed that the development of Special Education in Greece was significantly delayed compared to other countries in Europe as well as the USA. Based on the current study, this is due to the lack of well-defined policies regarding special education, low socioeconomic status of the country, lack of special educators and schools of special education, as well as the consequences of the First and Second World War.