Προφορική ιστορία και πρωτοβάθμια εκπαίδευση: μια διδακτική παρέμβαση τοπικής ιστορίας σε μαθητές Στ΄ Δημοτικού της περιοχής της Κοζάνης
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η εξέταση της σημασίας των προφορικών μαρτυριών στο πλαίσιο της ιστορικής εκπαίδευσης στο σύγχρονο Δημοτικό Σχολείο, μέσω μίας διδακτικής παρέμβασης Προφορικής Ιστορίας και η ανάδειξη της ιστορίας του τόπου διαβίωσης των μαθητών και των μαθητριών. Πιο συγκεκριμένα, η παρούσα διδακτική παρέμβαση διεξήχθη στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Βερμίου κατά το οποίο οι μαθητές (12) γνώρισαν τη σημασία της προφορικής ιστορίας και κατανόησαν την αξία των προφορικών μαρτυριών.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες λειτούργησαν ως μικροί ιστορικοί-ερευνητές και πήραν οι ίδιοι τις συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα εξήχθησαν από τη συλλογή των δεδομένων που λήφθηκαν μέσω της συλλογής ερωτηματολογίων προελέγχου (pre-test) και μετα-ελέγχου (post-test), τις καταγραφές στα ημερολόγια των μαθητών και του εκπαιδευτικού, το τελικό κείμενο που παρουσίασαν και φυσικά, από όλη τη διάρκεια του project. Τα ευρήματα συγκεντρώθηκαν, κατηγοριοποιήθηκαν και ερμηνεύθηκαν. Από τα αποτελέσματα διαφαίνεται ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες κατανόησαν σε μεγάλο βαθμό την αξία της προφορικής ιστορίας και των προφορικών μαρτυριών στη διαδικασία κατανόησης του παρελθόντος.______________________________________________________________________________________________________________________The purpose of this research is to examine the importance of oral testimonies in the context of historical education in the modern Primary School, through an oral history teaching intervention and to highlight the history of the students' place of living. More specifically, the present teaching intervention was carried out at the 1st Primary School of Vermio during which the students (12) learned the importance of oral history and understood the value of oral testimonies.
The students acted as mini-historian-researchers and conducted the interviews themselves. The results were extracted from the collection of data obtained through the collection of pre-test and post-test questionnaires, the entries in the students' and the teacher's diaries, the final text they presented and, of course, during the teaching intervention. Findings were collected, categorized and analyzed. The results show that the students largely understood the value of oral history and oral testimonies in the process of understanding the past.