Μέτρηση απρόσιτων αποστάσεων και Γεωμετρικοί Χώροι Εργασίας: σχεδιασμός διδακτικής σειράς με αξιοποίηση ιστορικών πηγών
Abstract
Ο στόχος της παρούσας εργασίας είναι η δημιουργία μιας σειράς πέντε ωριαίων μαθημάτων τα οποία περιλαμβάνουν δραστηριότητες που αφορούν τη μέτρηση απρόσιτων αποστάσεων. Οι μετρήσεις αυτές γίνονται με τη χρήση ενός εργαλείου του 16ου αιώνα, εφευρέτης του οποίου ήταν ο Γάλλος μηχανικός Jean Errard, και η λειτουργία του βασίζεται στις ιδιότητες των ορθογωνίων και ισοσκελών τριγώνων. Έπειτα, με άξονα τη θεωρία των Γεωμετρικών Χώρων Εργασίας, αναλύεται η γεωμετρική εργασία που συντελείται σε κάθε μάθημα.
Σκοπός της χρήσης αυτού του ιστορικού οργάνου στη διδασκαλία της γεωμετρίας είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τον πραγματικό λόγο ύπαρξης της γεωμετρίας ως αναγκαίο εργαλείο για την επίλυση πρακτικών προβλημάτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αντιληφθούν τα μαθηματικά, όχι ως ανούσια και θεωρητική γνώση, αλλά, ως προσπάθεια του ανθρώπου να εξηγήσει τον κόσμο γύρω του και να λύσει προβλήματα της καθημερινής του ζωής. Η ανάλυση της γεωμετρικής εργασίας που ακολουθεί φιλοδοξεί να γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών για την κατανόηση της διαδικασίας μάθησης και την οργάνωση της διδασκαλίας τους.