Show simple item record

dc.contributor.advisorΓιολτζίδου Γεωργία
dc.contributor.authorΓεωργακοπούλου, Στεφανία
dc.date.accessioned2023-02-23T10:07:39Z
dc.date.available2023-02-23T10:07:39Z
dc.date.issued2022-11
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/3184
dc.description.abstractΜε την παγκόσμια εξάπλωση της πανδημίας COVID-19 και την αδιάλειπτη αύξηση των κρουσμάτων, η κατίσχυση της «πληροφοριακής πανδημίας» (“infodemic”), που επήλθε στο ψηφιακό περιβάλλον, ανέδειξε το ζήτημα των ψευδών ειδήσεων σε μείζονα πρόκληση. Ιδιαίτερης μνείας μάλιστα χρήζει η περίπτωση της Ελλάδας, η οποία διέπεται από ισχυρή έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στην ενημέρωση, γεγονός που καθιστά το φαινόμενο της παραπληροφόρησης μια δισεπίλυτη και πολυσχιδή κρίση. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί συνεπώς με ποιο τρόπο ενημερώνονται οι Έλληνες πολίτες, για την πανδημία, αλλά και πως αντιδρούν στις ψευδείς ειδήσεις, που διαχέονται, για τον ιό, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όσον αφορά τις ερευνητικές υποθέσεις, που διατυπώθηκαν, η πρώτη είναι ότι τα social media αποτελούν κύρια πηγή ειδήσεων, η δεύτερη είναι ότι τα fake news για τον ιό εντοπίζονται περισσότερο στα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης, η τρίτη είναι ότι το «Facebook» εγείρει τη μεγαλύτερη ανησυχία, για τη διάχυση ψευδών ειδήσεων, περί πανδημίας, η τέταρτη είναι ότι η πλειονότητα των πολιτών, δεν προβαίνει σε δράση, όταν συναντήσει μία ψευδή είδηση, για τη νόσο στα social media και τέλος η πέμπτη υπόθεση είναι ότι οι ψευδείς ειδήσεις, που εξαπλώθηκαν για τον ιό, έγιναν πιστευτές. Μεταβαίνοντας στην ερευνητική μέθοδο, η μελέτη αξιοποίησε δείγμα μη πιθανότητας και υλοποιήθηκε μέσω διαδικτυακού ερωτηματολογίου σε 570 συμμετέχοντες, άνω των 18 ετών. Τα αποτελέσματά της κατέδειξαν υψηλή συχνότητα χρήσης των social media, ως πηγή ενημέρωσης, κυρίως για την ηλικιακή ομάδα 18-25, με την πλειονότητα των ψευδών ειδήσεων, να εντοπίζεται πρωτίστως σε ιστοσελίδες. Εντούτοις, μεγάλη έκθεση σε παραπλανητικό περιεχόμενο, σημειώθηκε και στην τηλεόραση. Όσον αφορά τα social media, το «Facebook», όντας το μέσο που αξιοποιείται περισσότερο για ενημέρωση, εγείρει και τη μεγαλύτερη ανησυχία, για τη διάδοση ψευδών ειδήσεων, ενώ ως προς τη ψηφιακή συμπεριφορά των χρηστών, η πλειοψηφία του δείγματος αγνοεί τις ψευδείς αναρτήσεις, που εντοπίζει. Συνοψίζοντας, διαπιστώθηκε ένα σημαντικό ποσοστό ευπιστίας στα fake news, που διαδόθηκαν για τη νόσο, διακρίνεται ωστόσο υψηλός βαθμός ψηφιακής εγγραμματοσύνης, με τους χρήστες να προσανατολίζονται προς έγκυρες πηγές ενημέρωσης, υιοθετώντας συνάμα τακτικές ελέγχου εγκυρότητας των ειδήσεων. Τhe global spread of the COVID-19 pandemic and the continuous increase in cases, along with the amplification of the “infodemic” that has occurred in the digital environment, has highlighted the issue of fake news as a major challenge. The case of Greece requires a special mention since there is a strong lack of trust in news, which makes the phenomenon of disinformation a multi-layered and multi-faceted crisis. Therefore, the aim of this study is to investigate how Greek citizens are informed about the pandemic but also how they react to the false news spread about the virus on social media. As for the research hypotheses, the first hypothesis formulated is that social media is the main source of news. The second research hypothesis is that fake news about COVID-19 is more frequent in digital media. The third hypothesis is that the platform of greatest concern for the spread of false news about the pandemic is “Facebook”. The fourth hypothesis is that the majority of citizens do not take action when they encounter false news about the disease on social media, and finally, the fifth hypothesis is that the fake news spread about the virus was believed. Moving on to the research method, the study used non-probability sampling and was conducted through an online questionnaire with 570 participants over the age of 18. The results of the study indicated a very high usage of social media as a news source, especially by the 18 to 25 year old age group, and most fake news was primarily found on websites. However, people are also frequently exposed to misleading content on television. Regarding social media, “Facebook” causes the most concern about the spread of misinformation as it is the most used platform for news while the majority of the sample in terms of digital user behaviour ignores the false posts. In conclusion, a significant percentage of trust in the fake news spread about the virus was detected, but a high level of digital literacy can be seen with users following valid sources of information while employing tactics to verify the validity of the news.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων.en_US
dc.subjectΜέσα Κοινωνικής Δικτύωσηςen_US
dc.subjectFake newsen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.titleΨευδείς ειδήσεις και Social Media: η περίπτωση του COVID-19en_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record