Ο «Άνθρωπος με το Γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα στη συγκυρία της πρώιμης Μεταπολίτευσης
Date
2023Author
Πολυχρονόπουλος, Βασίλειος
Polychronopoulos, Vasileios
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα εργασία αφορά την ταινία Ο «Άνθρωπος με το Γαρύφαλλο» του
Νίκου Τζίμα, η οποία προβλήθηκε με μεγάλη επιτυχία στις κινηματογραφικές αίθουσες
το 1980, στη συγκυρία της πρώιμης Μεταπολίτευσης. Ειδικότερα, επιχειρείται η
διερεύνηση του τρόπου μεταφοράς της περιόδου του Εμφυλίου και των μετεμφυλιακών
χρόνων σε μια εποχή που το αφήγημα της Δεξιάς αντικαταστάθηκε μετά από δεκαετίες
από την οπτική του αντίπαλου στρατοπέδου. Αρχικά, διερευνάται η πολιτική,
κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα στην Ελλάδα της πρώιμης
Μεταπολίτευσης, κατά την οποία γυρίστηκε και προβλήθηκε η ταινία του Νίκου Τζίμα.
Στη συνέχεια καταγράφονται οι σημαντικότερες κινηματογραφικές ταινίες που
σχετίζονται με το θέμα αυτό. Τέλος, μέσα από την ανάλυση της ταινίας «Ο άνθρωπος
με το Γαρύφαλλο» εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνεται η μετεμφυλιακή
Ελλάδα και η υπόθεση Μπελογιάννη από τον Νίκο Τζίμα στην πρώτη περίοδο της
Μεταπολίτευσης, όταν το αφήγημα των ηττημένων του Εμφυλίου για τα γεγονότα είχε
επικρατήσει_)____________________________________________________________________________
“Nikos Tzimas’ “The Man with the Carnation” in the context of the early
period of the regime change in Greece
This paper concerns the film "The Man with the Carnation" by Nikos Tzimas,
which was screened with great success in cinemas in 1980, in the context of the early
period of the Regime change in Greece (Metapolitefsi). In particular, it attempts to
investigate how the events of the Civil War and the post-civil war years were portrayed
at a time when the narrative of the Right had been replaced after decades by the
perspective of the opposing side. First, the political, social and economic reality in
Greece during the early period of the regime change in Greece is briefly presented,
during which Nikos Tzimas' film was shot and screened. Then the most important films
related to this topic are listed. Finally, through the analysis of the film "The Man with
the Carnation", the way in which post-civil war Greece and the Belogiannis case are
depicted by Nikos Tzimas in the early period of the regime change in Greece, when the
narrative of the defeated side of the Civil War had prevailed