Απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την αξιολογησή τους από τους επιθεωρητές τη δεκαετία του 1970
Abstract
Το αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων εκπαιδευτικών
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με την αξιολόγηση τους από τους επιθεωρητές την δεκαετία του
1970 όντας ένα θέμα που έχει έρθει στο εκπαιδευτικό προσκήνιο λόγω των συζητήσεων για μια
επικείμενη αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Προκειμένου να εξεταστεί ο θεσμός του επιθεωρητή, ο οποίος
αποτελεί τον μακροβιότερο θεσμό αξιολόγησης στην εκπαίδευση με τις απαρχές του να εντοπίζονται
παράλληλα με την σύσταση του νεοελληνικού κράτους, αρχικά έγινε μία βιβλιογραφική ανασκόπηση
όσον αφορά τα ιστορικά στοιχεία της εποχής καθώς διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην πορεία του
θεσμού. Έπειτα, παρουσιάζονται τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στον εκπαιδευτικό κόσμο τη δεκαετία
του 1970 εστιάζοντας στο θεσμό των επιθεωρητών ο οποίος την συγκεκριμένη χρονική περίοδο διένυε
την τελευταία δεκαετία που βρίσκονταν σε ισχύ. Κατά την εκπόνηση της παρούσας εργασίας μέσω
ποιοτικής έρευνας και συγκεκριμένα με ερευνητικό εργαλείο τις ημιδομημένες συνεντεύξεις
παρουσιάζονται οι απόψεις των εκπαιδευτικών όσον αφορά την αξιολόγηση τους από τους επιθεωρητές.
Τα ευρήματα έδειξαν πως οι εντυπώσεις που αποκόμισαν οι συμμετέχοντες από τις επισκέψεις
επιθεωρητών δεν ήταν ευχάριστες, κατήγγειλαν ως αυταρχικό και υποκειμενικό τον τρόπο που
αξιολογήθηκαν, κατέκριναν τις εκθέσεις αξιολόγησης και τις συνοδευόμενες βαθμολογίες τους,
προέβαλλαν ως βασικά κριτήρια αξιολόγησης τις πολιτικές πεποιθήσεις, τις προσωπικές συμπάθειες,
τις εξωσχολικές δραστηριότητες και όχι την παιδαγωγική και διδακτική τους επάρκεια και καταληκτικά
επισήμαναν πως με γνώμονα τα λάθη του παρελθόντος κρίνεται επιβεβλημένο να αποφευχθεί μία άδικη
αξιολόγηση εκπαιδευτικών στο μέλλον_________________________________________________________
_____________________
The subject of this thesis is the investigation of the opinions of primary school teachers regarding their
evaluation by inspectors in the 1970s, which is a topic that has come to the educational forefront due to
the discussions about an upcoming teacher evaluation. In order to examine the institution of the inspector,
which is the longest-standing institution of evaluation in education with its beginnings being located
parallel to the establishment of the modern Greek state, a bibliographic review was first made regarding
the historical elements of the time as they played a decisive role in its course institution. After the
bibliographic review, follows the presentation of the events that took place in the educational world in
the 1970s , focusing on the institution of inspectors, which in this particular time period was going
through the last decade of being in force. During the preparation of this work through qualitative
research and specifically with a research tool of semi-structured interviews, the perspective of views of
the teachers regarding their evaluation by the inspectors are presented. The findings showed that the
impressions obtained by the participants from the inspectors' visits were not pleasant, they denounced
the way they were evaluated as arbitrary and subjective, they criticized the evaluation reports and their
accompanying scores. They cited political beliefs, personal sympathies and the extracurricular activities
as the main evaluation criteria, not their pedagogic and teaching competence and finally they pointed
out that based on the mistakes of the past, it is imperative to avoid an unfair evaluation of teachers in
the future.