Μαθηματικά και μαθηματικοί στον σύγχρονο Αμερικανικό και Βρετανικό κινηματογράφο
View/ Open
Date
2023-03Author
Καραθανάσης, Αχιλλέας
Karathanasis, Achilleas
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στη ανάδειξη έξι επιστημονικών
προσωπικοτήτων, που συνέβαλαν στην εξέλιξη διαφορετικών τομέων της επιστήμης
μέσα από τη χρήση των μαθηματικών. Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση των
στάσεων και αντιλήψεων των επιστημόνων που αναπαρίστανται στις επιλεχθείσες
ταινίες μέσα από την αλληλεπίδρασή τους με τα μαθηματικά, όσο και η αλληλεπίδραση
αυτών με την ευρύτερη κοινωνία στην οποία ζουν. Το corpus της έρευνας αποτελείται
από τέσσερις (4) βιογραφικές ταινίες του σύγχρονου Αμερικανικού και Βρετανικού
κινηματογράφου. Η ανάλυσή τους έγινε με βάση τη θεματική ανάλυση, σε συνδυασμό
με στοιχεία από τη θεωρία του κινηματογράφου. Μέσα από τη συμπλήρωση καρτελών
φιλμικής ανάλυσης, συλλέχθηκαν δεδομένα που αφορούν στις σχέσεις των
πρωταγωνιστών τόσο σε εργασιακό επίπεδο, όσο και στο ευρύτερο οικογενειακό και
κοινωνικό τους περιβάλλον, καθώς και στοιχεία που αναδείκνυαν την επιστημονική
συνεισφορά και τα επιτεύγματα τους. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν πως οι έξι (6)
επιστημονικές φιγούρες που προβάλλονται στις επιλεχθείσες ταινίες συνέβαλλαν
αισθητά μέσα από τα μαθηματικά στη διαμόρφωση και εξέλιξη της επιστήμης. Από
την ανάλυση αναδείχθηκε ένα κοινό σχήμα και για τις τέσσερις ταινίες: α) μαχητικές /
πρωτοπόρες επιστημονικές προσωπικότητες, β) αντιμετωπίζουν τη σκληρή
πραγματικότητα, γ) υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον, δ) ανταγωνισμός,
αμφισβήτηση, αποδοχή – αναγνώριση ε) μαθηματικά, μία επιστήμη με εφαρμογή σε
διάφορους τομείς και επιρροή στην καθημερινή ζωή. Συμπερασματικά, και οι έξι
επιστημονικές προσωπικότητες των τεσσάρων ταινιών έχουν ανάγκη από κοινωνικές
συναναστροφές, ενώ αναγνωρίζονται τελικά για την επιστημονική τους συνεισφορά.
Παρόλα αυτά, οι χρωματικές και φυλετικές διακρίσεις, καθώς και ο σεξουαλικός
προσανατολισμός στέκονται τροχοπέδη στην επιστημονική καταξίωση, σε αντίθεση με
την ψυχική ασθένεια και τη σωματική αναπηρία όπως αναδεικνύεται από την ανάλυση
των ταινιών.
Τέλος, προτείνεται μία διδακτική αξιοποίηση των ταινιών που αποσκοπεί στη
σύνδεση των μαθητών με την επιστήμη των μαθηματικών και στην κατανόηση από
αυτούς της χρησιμότητάς της.
10
Οι ταινίες που επιλέχθηκαν είναι το Hidden Figures, το The theory of
everything, το The imitation game και το A beautiful mind___________________________________
________________________________
The present thesis focuses on highlighting six scientific figures, who
contributed to the development of different fields of science through the use of
mathematics. The purpose of the research is to investigate the attitudes and perceptions
of the scientists, represented in the selected films, through their interaction with
mathematics, as well as their interaction with the wider society in which they live. The
corpus of the research consists of four (4) biographical films from contemporary
American and British cinema. Their analysis was based on thematic analysis, combined
with elements from film theory. Through the film analysis tabs, data were collected
regarding the relationships of the protagonists both at the workplace, as well as in their
wider family and social environment, as well as data highlighting their scientific
contributions and achievements. The findings of the research show that the six (6)
scientific figures featured in the selected films contributed significantly through
mathematics to the formation and development of science. A common pattern emerged
from the analysis for all the four films: a) fighting / innovative scientific figures, b)
confronting the harsh reality, c) supportive family environment, d) competition, doubt,
acceptance - recognition, e) mathematics, a science with application in various fields
and impact on everyday life. In conclusion, all six scientific personalities in the four
films are in need of social interactions and are ultimately recognized for their scientific
contributions. However, color and racial discrimination, as well as sexual orientation
stand in the way of scientific achievement, as opposed to mental illness and physical
disability as highlighted by the analysis of the films.
Finally, a suggested teaching use of the films aims to connect students to the
science of mathematics and help them understand its usefulness.
The selected films are: Hidden Figures, The theory of everything, The imitation
game and A beautiful mind