dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των στάσεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Φλώρινας απέναντι
στους αλλόγλωσσους μαθητές τους. Η σχετική βιβλιογραφική μελέτη ανέδειξε
ότι μολονότι το θέμα της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερη γλώσσα σε
αλλόγλωσσους μαθητές εντός των ελληνικών σχολείων έχει ξεκινήσει από τη
δεκαετία του 1990, και ενώ υπάρχουν νομοθετικές ρυθμίσεις από εκείνη την
εποχή, εντούτοις δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί σε επίπεδο σχολικής παιδαγωγικής πρακτικής μια ενιαία εκπαιδευτική στρατηγική αντιμετώπισης των αλλόγλωσσων μαθητών, με αποτέλεσμα να μην υφίσταται μια ανάλογη επιστημονική εξειδίκευση των εκπαιδευτικών στον τομέα αυτό, όπως συμβαίνει σε ανάλογους τομείς, όπως για παράδειγμα της ειδικής αγωγής.
Το ερευνητικό ενδιαφέρον της παρούσας μελέτης εστιάστηκε στην διερεύνηση της αντίληψης που έχουν οι εκπαιδευτικοί για το ρόλο τους απέναντι
στους αλλόγλωσσους μαθητές τους, για την ετοιμότητά τους ως εκπαιδευτικοί
να διαχειριστούν τους μαθητές αυτούς βασιζόμενοι σε επιστημονικά εφόδια που
είχαν λάβει (ή θα έπρεπε να είχαν λάβει) μέσα από διαδικασίες επιμόρφωσης
και δια βίου μάθησης. Για το λόγο αυτό επιλέχθηκε ένας νομός ο οποίος, καθώς
βρίσκεται γεωγραφικά στα βόρεια σύνορα της χώρας, είναι σε άμεση επαφή με
χώρες προέλευσης οικονομικών μεταναστών από τις χώρες κυρίως της Βαλκανικής, των ανατολικών χωρών της Ευρώπης και της Ασίας, ενώ ταυτόχρονα
είναι και περιοχή στην οποία επιστρέφουν παλιννοστούντες μετανάστες με τις
οικογένειές τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, οπότε
και συγκεντρώθηκαν τα ερωτηματολόγια αφού απαντήθηκαν από εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή του νομού Φλώρινας.
Από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας προέκυψε το συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας στο νομό Φλώρινας δεν έχουν λάβει
με πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας κάποια επιστημονική επιμόρφωση
με θέμα την εκπαιδευτική πρακτική σε αλλόγλωσσους μαθητές με στόχο την
ομαλή ένταξή τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Παρόλα αυτά, με προσωπική τους πρωτοβουλία έχουν, σε μεγάλο ποσοστό, επιμορφωθεί για το
θέμα αυτό με στόχο την επίλυση των τυχόν προβλημάτων που προκύπτουν.
xv
Επίσης, αναδείχτηκε η ανάγκη των εκπαιδευτικών για την δημιουργία ολοκληρωμένου και οργανωμένου εκπαιδευτικού υλικού για την υποστήριξη των αλλόγλωσσων μαθητών, ιδιαίτερα στα μαθήματα της Γλώσσας. Επειδή απουσιάζει το εν λόγω υλικό, οι εκπαιδευτικοί, στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν
τους αλλόγλωσσους μαθητές και να περιορίσουν ρατσιστικά φαινόμενα, αξιοποιούν στην τάξη τα κοινά στοιχεία πολιτισμού των χωρών, καθώς και στοιχεία
από τον πολιτισμών προέλευσης των αλλόγλωσσων μαθητών.
Ταυτόχρονα αναδείχτηκε ότι οι αλλόγλωσσοι μαθητές εντάσσονται χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στη σχολική τάξη, χωρίς να αντιμετωπίζουν σοβαρά
προβλήματα ρατσισμού. Όμως, οι γονείς τους δεν συμμετείχαν στον ίδιο βαθμό
με τους γηγενείς στη ζωή και στις δράσεις του σχολείου, αν και συνεργάζονται
αρκετά με τους εκπαιδευτικούς. Τέλος η έρευνα ανέδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί
της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Φλώρινας, θεωρούν ότι οι αλλόγλωσσοι μαθητές τους μπορούν να έχουν παρόμοια εκπαιδευτική εξέλιξη με
τους γηγενείς, η οποία όμως μπορεί να περιοριστεί από κοινωνικοοικονομικούς
παράγοντες που τους αφορούν.____________________________________
_____________________________________
The ultimate purpose of the present research is the investigation of the
multiplate attitudes of the tutors of Primary Education in the city of
Florina towards the non-native language students .The relevant biographical survey revealed the fact that, although the topic of teaching the
Greek language as a second language is non-native language students
within the context of Greek schools , has started since the 1990 decade,
and despite the presence of national legislation from that era , a unified
educational strategy for the handling of non- native language students
,has not been formed yet, regarding the context of school -educational
practice. This has resulted in the absence of a scientific expertise in proportion to the level of the tutors presented in this sector, something that
also occurs in propitiate domains, such as this one of physical education.
The research interest of this present study has focused on the investigation of the attitudes that tutors adopt towards their role in the handling
of non-native language students , concerning the levels of readiness as
teachers /tutors to manage these students ,based on the scientific qualifications that they have received (or they had to receive), though the series
of lifelong training procedures. For this reason , there has been selected a
department ,which is located in the modern borders of the country ,and is
an immediate contact with countries of origin for economic migrants, basically these ones of the Balkan countries , the eastern countries of Europe, and Asia , while simultaneously in consist an area where many migrants return with their families .This survey was conducted in September
2022 ,when the questionnaires were accumulated ,after they have been
answered by pre-school teachers in the city of Florina.
From the analysis and elaboration of the data of this research there has
been revealed the fact that the pre-schools teachers in Florina have not
received a scientific training on behalf of the Ministry of Education, regarding the educational practice of non-native language students, with the
goal of their smooth integration into Greek educational system. Nevertheless, the have managed to achieve a great level of scientific training
due to their own personal initiative of this issue, targeting in resolving
any problems that may arise. Furthermore, there has been revealed the
need of pre – school teachers for the creation of unified and well-constructed educational material for the sustenance and support on non-native language. Because of the absence of the this specific material, the
teachers, in their effort f approaching these students in order to restrict
xviii
and (eliminate) racial phenomena, they tend to make use of the common
cultural data/characteristics within the school context of the classroom,
and also data from the countries origin of the non-native language students.
At the same time, there has been revealed that these students are
smoothly integrated in the context of the school classroom presenting no
particular difficulties in the classroom, and with no reserve problems regarding issues of racial phenomena. But their parents did not actually take
part in the life and the actions of the school ,in contrast to the parents of
the native e students ,whereas they shaved adequate amount of cooperation with their teachers. Finally, this survey revealed that the pre -school
teachers in Florina reckon that the non-stative language students can present a similar education evolution to this one of the native students ,
which can be restricted by socioeconomic parameters that concern them. | en_US |