dc.description.abstract | Μια από τις ασχημότερες συνέπειες του πολέμου είναι η προσφυγιά. Άτομα
ξεριζώνονται από την πατρίδα τους, για να σώσουν τη ζωή τους. Ένας προορισμός
προσφύγων είναι η Ελλάδα, στην οποία ξεκίνησαν να καταφθάνουν και άτομα από την
Ουκρανία από τον Φεβρουάριο 2022. Μέσα σε αυτά τα άτομα είναι και παιδιά τα οποία
στερούνται πολλά πράγματα. Ένα από αυτά είναι και η εκπαίδευση. Πολλά
προσφυγόπαιδα μένουν εκτός σχολικών μονάδων για πολύ καιρό. Ωστόσο, το έδαφος
πρέπει να είναι προετοιμασμένο, όταν τα παιδιά αυτά συμπεριληφθούν σε ελληνικά
σχολεία. Η προετοιμασία αυτή σχετίζεται και με τη γλωσσική τους εκπαίδευση και με
το υλικό που υπάρχει για αυτήν.
Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό την παραγωγή γλωσσικού υλικού. Το
γλωσσικό υλικό θα μπορεί να αξιοποιηθεί κυρίως από παιδιά προσφύγων ηλικίας 10-
12 ετών για τη διδασκαλία της ελληνικής. Η διδασκαλία της ελληνικής θεωρείται
εξαιρετικά χρήσιμη σε αυτά τα παιδιά με την προοπτική ένταξής τους στο ελληνικό
εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και την κοινωνική τους ενσωμάτωση. Για αυτόν τον λόγο,
το γλωσσικό υλικό που παράγεται αποτελεί ένα σημαντικό εφόδιο για τον/την
εκπαιδευτικό που καλείται να διδάξει ελληνικά σε αυτά τα παιδιά. Το υλικό αυτό είναι
μια πρόταση για την ανάπτυξη των μακροδεξιοτήτων των παιδιών αυτών και της
ενίσχυσης της ελληνομάθειας.
Τέλος, το υλικό αυτό είναι βασισμένο στην επικοινωνιακή προσέγγιση. Κύριος
στόχος του είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να αναπτύξουν την επικοινωνιακή τους
ικανότητα. Προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτό, το γλωσσικό υλικό απαρτίζεται
από πέντε θεματικές ενότητες, οι οποίες με τη σειρά τους βασίζονται σε περιστάσεις
επικοινωνίας. Η επιλογή των θεματικών έγινε με βάση τα υπάρχοντα Αναλυτικά
Προγράμματα και το νεαρό της ηλικίας των παιδιών. Σε όλο το εύρος του υλικού
διακρίνονται διαπολιτισμικά στοιχεία, τα οποία διευκολύνουν τους μαθητές και τις
μαθήτριες να αναπτύξουν το αίσθημα του αλληλοσεβασμού και να νιώσουν ότι
συμπεριλαμβάνονται σε ένα κοινωνικό σύνολο_______________________________________
_______________________________________________
One of the ugliest consequences of war is being a refugee. People are deracinated from
their hometowns in order to save their lives. A lot of refugees choose Greece, a
destination where Ukrainian people have started arriving since February 2022. There
are many children between those people, who are deprived of many things. One of them
is education. Many refugee children are left out of schools for a long time. However,
the ground must be prepared, when these children are included in Greek schools. That
kind of preparation is related with teaching Greek and the existing material for it.
The present thesis aims to create language teaching material. This language
teaching material can be used mainly by refugee children between 10-12 years old in
regards of teaching Greek. Teaching Greek is considered exceptionally useful for these
children in the prospect of their inclusion in Greek educational system and social
integration. Therefore, the language teaching material, which is created, is an important
asset for teachers who are called to teach Greek these children. This material is a
suggestion about the development of the language skills of Ukrainian refugee children
and their enrichment of Greek learning.
Finally, this material is based on the communicative approach. The main goal
of it is students to develop their communicative skills. In order for this to happen, this
material is consisted of five topical units, which are based on communication themes.
The selection of these themes has been in accordance with existing syllabi and the youth
of the children. Throughout the range of this language teaching material there are
intercultural aspects, which enables students to develop mutual respect and feel
included in a social group | en_US |