Η διγλωσσία και η εκπαίδευση των δίγλωσσων μαθητών στα ελληνικά σχολεία - βιβλιογραφική ανασκόπηση ερευνών για τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών στη διγλωσσία
Abstract
Η παρούσα ποιοτική έρευνα εξετάζει την επίδοση των δίγλωσσων μαθητών, σε ένα σύγχρονο
πολυπολιτισμικό σχολείο. Συγκρίνει τα αποτελέσματα και μελετά την οπτική των τεσσάρων
ερευνών, εξάγοντας χρήσιμα συμπεράσματα, αναδεικνύοντας νέες βέλτιστες πρακτικές στη
μαθησιακή διαδικασία και στην αλληλεπίδραση των εκπαιδευτικών, δίγλωσσων μαθητών και
μεταναστών γονέων. Αντλήθηκαν, βάσει των αποτελεσμάτων των τεσσάρων ερευνών,
ουσιώδη στατιστικά δεδομένα αναφορικά με τις απόψεις των εκπαιδευτικών σε σημαντικά
θέματα της εκπαίδευσης των δίγλωσσων μαθητών, της επικοινωνίας και της συνεργασίας τους
με τους γηγενείς συμμαθητές. Επιχειρήθηκε, επίσης, η ανασκόπηση της εμπλοκής των
μεταναστών γονέων στη μαθησιακή εξέλιξη των παιδιών τους και τις σχολικές
δραστηριότητες. Παρατηρήθηκε η θετική και υποστηρικτική στάση των εκπαιδευτικών, ο
καθοριστικός τους ρόλος τους στη μάθηση των δίγλωσσων μαθητών και η ανάγκη περαιτέρω
επιμόρφωσής τους στο ζήτημα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Τα συμπεράσματα της
έρευνας οδηγούν στη διαμόρφωση νέων μαθησιακών πρακτικών διδασκαλίας και
προσεγγίσεων των δίγλωσσων μαθητών και των γονέων τους, καλύπτοντας τις ολοένα
αυξανόμενες ανάγκες ενός πολυγλωσσικού σχολείου, με την ταυτόχρονη εξάλειψη της
εκπαιδευτικής ανισότητας στο σχολικό περιβάλλον
_______________________________________________________
This qualitative research examines the performance of bilingual students in a modern
multicultural school. It compares the results and studies the perspective of the four researches,
drawing useful conclusions, highlighting new best practices in the learning process and in the
interaction of teachers, bilingual students and immigrant parents. Based on the results of the
four surveys, essential statistical data were extracted regarding the opinions of the teachers on
important issues of the education of bilingual students, their communication and cooperation
with their native classmates. It was also attempted to review the involvement of immigrant
parents in their children's learning development and school activities. The positive and
supportive attitude of the teachers, their decisive role in the learning of bilingual students and
the need for further training in the issue of intercultural education was observed. The
conclusions of the research lead to the formation of new learning teaching practices and
approaches of bilingual students and their parents, meeting the ever-increasing needs of a
multilingual school, with the simultaneous elimination of educational inequality in the school
environment.