dc.description.abstract | Τα σχολικά εγχειρίδια αποτελούν τη βασική γέφυρα ανάµεσα στο αναλυτικό
πρόγραµµα και την εφαρµογή της διδασκαλίας µέσα στη σχολική τάξη και συχνά
λειτουργούν ως στήριγµα του εκπαιδευτικού για τον σχεδιασµό και τη διδασκαλία
των µαθηµατικών. Στην παρούσα εργασία σκοπός είναι αφενός να µελετηθεί ο
τρόπος που εισάγεται και προσεγγίζεται διδακτικά η έννοια του κλάσµατος στα
σχολικά εγχειρίδια των µαθηµατικών της Γ΄ και της ∆΄ τάξης και αφετέρου να
ελεγχθεί η συνέπεια και η συνέχεια που παρουσιάζουν στην οργάνωση του
µαθηµατικού περιεχοµένου της έννοιας του κλάσµατος ανάµεσα στις δύο τάξεις. Για
τον σκοπό αυτό, χαρτογραφήθηκαν όλες οι δραστηριότητες από τα σχολικά
εγχειρίδια των µαθηµατικών της Γ΄ και της ∆΄ τάξης ως προς τη συχνότητα
εµφάνισης των διαστάσεων του κλάσµατος, των µοντέλων και των αναπαραστατικών
µέσων που τις συνοδεύουν.
Τα αποτελέσµατα έδειξαν σχεδόν ίσο αριθµό δραστηριοτήτων στις δύο τάξεις, αλλά
µε διαφορά στο είδος των αριθµών που εµφάνιζαν, καθώς στα εγχειρίδια της ∆΄ τάξης
οι δραστηριότητες περιορίζονταν κυρίως στα δεκαδικά κλάσµατα. Από τις διαστάσεις
του κλάσµατος, αυτή που κυριαρχούσε ήταν του «µέρους-όλου». Το µεγαλύτερο
ποσοστό δραστηριοτήτων και στις δύο τάξεις αξιοποιούσε το µοντέλο «εµβαδού ή
επιφάνειας», κυρίως µε τη χρήση γεωµετρικών σχηµάτων και τετραγωνισµένων
επιφανειών. Μεγάλο ποσοστό δραστηριοτήτων στη ∆΄ τάξη δεν βρέθηκε να εµφανίζει
κάποιο µοντέλο µε τα κλάσµατα. Ποικιλία αναπαραστατικών µέσων (χειραπτικά,
εικόνες, γραπτά σύµβολα, κ.λ.π.) εντοπίστηκε να πλαισιώνει τις δραστηριότητες που
αφορούν στα κλάσµατα, όχι όµως µε την ίδια συχνότητα παρουσίας στις δυο τάξεις:
ενώ στη Γ΄τάξη αξιοποιούνταν ένα πλήθος µέσων, η εικόνα και τα γραπτά σύµβολα
κυριαρχούσαν στο σχολικό εγχειρίδιο της ∆΄τάξης. Τα παραπάνω αποτελέσµατα
αναδεικνύουν αρκετές αποκλίσεις στη διδακτική προσέγγιση του κλάσµατος όπως
προτείνεται από τα σχολικά εγχειρίδια των δύο τάξεων, γεγονός που εγείρει
προβληµατισµούς για τη συνέπεια στη διδασκαλία και προσφέρεται για εκπαιδευτικές
βελτιωτικές αλλαγές.
____________________________________________________________________
School textbooks bridge the gap between curriculum and teaching practices with their
use often considered as supportive tools for teachers when mathematics teaching. The
purpose of the present study was twofold: firstly, to examine the way in which the
fraction concept is introduced in year 3and year 4 mathematics textbooks, and to
check for consistency and continuity in the mathematical content of fraction between
the two years. For this purpose, all activities in year 3 and year 4 mathematics
textbooks were classified according to their frequency in terms of the fraction
constructs, models and representation means.
The results showed an almost equal number of activities between the two years
textbooks which differed, however, in the type of numbers: activities in year 4
textbooks were mainly limited to decimal fractions. The dominant fraction construct
observed was that of the “part-whole”. In the majority of the activities the “area
model” was revealed with the main use of the geometric shapes and squared areas in
both year 3 and 4 textbooks. However, a quite big percentage of activities in year 4
textbooks were found without any model for use. A variety of representation means
(representation tools, pictures, symbols, etc.) were observed with differences in their
frequency between the two years: whereas year 3 textbooks involve a lot of means,
mainly pictures and symbols were found in the year 4 textbooks. These findings
highlight the inconsistencies in teaching approaches for fraction between the two
textbooks, and indicate concerns for educational improvement. | en_US |