Show simple item record

dc.contributor.advisorΔεσλή, Δέσποινα
dc.contributor.authorΚατσαβουνίδου, Αικατερίνη
dc.contributor.authorKatsavoynidou, Aikaterini
dc.date.accessioned2023-04-28T08:53:43Z
dc.date.available2023-04-28T08:53:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/3445
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Διδακτική των Μαθηματικώνen_US
dc.description.abstractΤα σχολικά εγχειρίδια αποτελούν τη βασική γέφυρα ανάµεσα στο αναλυτικό πρόγραµµα και την εφαρµογή της διδασκαλίας µέσα στη σχολική τάξη και συχνά λειτουργούν ως στήριγµα του εκπαιδευτικού για τον σχεδιασµό και τη διδασκαλία των µαθηµατικών. Στην παρούσα εργασία σκοπός είναι αφενός να µελετηθεί ο τρόπος που εισάγεται και προσεγγίζεται διδακτικά η έννοια του κλάσµατος στα σχολικά εγχειρίδια των µαθηµατικών της Γ΄ και της ∆΄ τάξης και αφετέρου να ελεγχθεί η συνέπεια και η συνέχεια που παρουσιάζουν στην οργάνωση του µαθηµατικού περιεχοµένου της έννοιας του κλάσµατος ανάµεσα στις δύο τάξεις. Για τον σκοπό αυτό, χαρτογραφήθηκαν όλες οι δραστηριότητες από τα σχολικά εγχειρίδια των µαθηµατικών της Γ΄ και της ∆΄ τάξης ως προς τη συχνότητα εµφάνισης των διαστάσεων του κλάσµατος, των µοντέλων και των αναπαραστατικών µέσων που τις συνοδεύουν. Τα αποτελέσµατα έδειξαν σχεδόν ίσο αριθµό δραστηριοτήτων στις δύο τάξεις, αλλά µε διαφορά στο είδος των αριθµών που εµφάνιζαν, καθώς στα εγχειρίδια της ∆΄ τάξης οι δραστηριότητες περιορίζονταν κυρίως στα δεκαδικά κλάσµατα. Από τις διαστάσεις του κλάσµατος, αυτή που κυριαρχούσε ήταν του «µέρους-όλου». Το µεγαλύτερο ποσοστό δραστηριοτήτων και στις δύο τάξεις αξιοποιούσε το µοντέλο «εµβαδού ή επιφάνειας», κυρίως µε τη χρήση γεωµετρικών σχηµάτων και τετραγωνισµένων επιφανειών. Μεγάλο ποσοστό δραστηριοτήτων στη ∆΄ τάξη δεν βρέθηκε να εµφανίζει κάποιο µοντέλο µε τα κλάσµατα. Ποικιλία αναπαραστατικών µέσων (χειραπτικά, εικόνες, γραπτά σύµβολα, κ.λ.π.) εντοπίστηκε να πλαισιώνει τις δραστηριότητες που αφορούν στα κλάσµατα, όχι όµως µε την ίδια συχνότητα παρουσίας στις δυο τάξεις: ενώ στη Γ΄τάξη αξιοποιούνταν ένα πλήθος µέσων, η εικόνα και τα γραπτά σύµβολα κυριαρχούσαν στο σχολικό εγχειρίδιο της ∆΄τάξης. Τα παραπάνω αποτελέσµατα αναδεικνύουν αρκετές αποκλίσεις στη διδακτική προσέγγιση του κλάσµατος όπως προτείνεται από τα σχολικά εγχειρίδια των δύο τάξεων, γεγονός που εγείρει προβληµατισµούς για τη συνέπεια στη διδασκαλία και προσφέρεται για εκπαιδευτικές βελτιωτικές αλλαγές. ____________________________________________________________________ School textbooks bridge the gap between curriculum and teaching practices with their use often considered as supportive tools for teachers when mathematics teaching. The purpose of the present study was twofold: firstly, to examine the way in which the fraction concept is introduced in year 3and year 4 mathematics textbooks, and to check for consistency and continuity in the mathematical content of fraction between the two years. For this purpose, all activities in year 3 and year 4 mathematics textbooks were classified according to their frequency in terms of the fraction constructs, models and representation means. The results showed an almost equal number of activities between the two years textbooks which differed, however, in the type of numbers: activities in year 4 textbooks were mainly limited to decimal fractions. The dominant fraction construct observed was that of the “part-whole”. In the majority of the activities the “area model” was revealed with the main use of the geometric shapes and squared areas in both year 3 and 4 textbooks. However, a quite big percentage of activities in year 4 textbooks were found without any model for use. A variety of representation means (representation tools, pictures, symbols, etc.) were observed with differences in their frequency between the two years: whereas year 3 textbooks involve a lot of means, mainly pictures and symbols were found in the year 4 textbooks. These findings highlight the inconsistencies in teaching approaches for fraction between the two textbooks, and indicate concerns for educational improvement.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectΣχολικά εγχειρίδιαen_US
dc.subjectκλάσµαταen_US
dc.subjectδιαστάσεις του κλάσµατοςen_US
dc.subjectSchool textbooksen_US
dc.subjectFractionsen_US
dc.subjectFraction constructsen_US
dc.titleΗ έννοια του κλάσματος στα σχολικά εγχειρίδια των μαθηματικών της Γ' και της Δ' τάξης του δημοτικού σχολείουen_US
dc.title.alternativeThe concept of fraction in the 3rd and 4th grades school mathematic textbooksen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record