dc.description.abstract | Στην παρούσα μελέτη επιχειρήθηκε μια πρώτη προσέγγιση στις αιτίες των συγκρούσεων που δημιουργούνται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς και στις πιθανές μεθόδους επίλυσης των διαφορών, με στόχο τη βελτίωση των επικοινωνιακών σχέσεων μεταξύ υπαλλήλων, αιρετών και δημοτών. Από τις προτεινόμενες εναλλακτικές λύσεις διαφορών και συγκρούσεων επιλέχτηκε να μελετηθεί ο θεσμός της διαμεσολάβησης, ως νεωτεριστικός με διαφορετική ιδεολογική προσέγγιση, που έχει δώσει θετικά αποτελέσματα στις ευρωπαϊκές χώρες .
Μέσω της περιπτωσιολογικής μελέτης του Δήμου Κοζάνης - που για πρώτη φορά προσεγγίζεται ένα τέτοιο θέμα και χωρίς προηγούμενες έρευνες ή βιβλιογραφία - αποτυπώθηκε μια πρώτη εικόνα για τις αιτίες που δημιουργούν ρωγμές στην επικοινωνία και στο εργασιακό περιβάλλον με συνέπειες όπως την κακή λειτουργία του οργανισμού, την ταλαιπωρία των πολιτών αλλά και τις συνεχόμενες προσφυγές στα δικαστήρια.
Η διαμεσολάβηση ως νέα μέθοδο που θεσπίζεται με τις διατάξεις του «Κλεισθένη», αποσκοπεί στη αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από μικροπροβλήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες, ενώ εισάγει και μια άλλη κουλτούρα σε δημότες, αιρετούς και εργαζόμενους, υπό την προϋπόθεση της εκούσιας θέλησης σε αυτή την διαδικασία.
Tα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι υπάλληλοι γενικά θεωρούν ως βασικότερες αιτίες συγκρούσεων την αίσθηση αδικίας, την ανάληψη ευθυνών, την έλλειψη επικοινωνίας με τους αιρετούς που οδηγεί σε κακή συνεργασία, την αδιαφορία για στελέχωση έμπειρου προσωπικού σε υπηρεσίες, τον λανθασμένο καταμερισμό αρμοδιοτήτων και εργασιών, αλλά και τις εγωιστικές συμπεριφορές οι οποίες προκαλούν εντάσεις στην υπηρεσία.
Αντίθετα οι αιρετοί αντιλαμβάνονται ως πιο βασικές αιτίες συγκρούσεων την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ υπαλλήλων, υπηρεσιών και τμημάτων, τον έντονο ανταγωνισμό, την έλλειψη συνεργασίας με την εκάστοτε δημοτική αρχή, αλλά και την αδιαφορία για νέες προτάσεις και πρωτοβουλίες από την πλευρά των υπαλλήλων.
Ωστόσο, όπως έδειξε η έρευνα, η πλειοψηφία και των δύο ομάδων θεωρούν ότι η διαμεσολάβηση μπορεί να βοηθήσει στις συγκρούσεις αλλά σε διαφορετικό βαθμό πιθανής αναγκαιότητας και αποτελεσματικότητας. Προϋποθέσεις που θέτουν αποτελούν την εφαρμογή από έναν συνεργάτη που θα εμπνέει εμπιστοσύνη, επιλύοντας έτσι σε σημαντικό βαθμό τις διαφωνίες με τους δημότες, ενώ αναφέρεται ότι η ύπαρξη διαλόγου αλλά και η γέφυρα επικοινωνίας και κατανόησης μέσω της διαμεσολάβησης θα βελτιώσει την ποιότητα των υπηρεσιών του Δήμου και την αποφυγή προσφυγών στα δικαστήρια για ασήμαντες υποθέσεις.
Αντίθετα, επικρατεί σύγχυση και αντίθετες απόψεις λόγω έλλειψης ενημέρωσης κυρίως των υπαλλήλων για το αν η διαμεσολάβηση θα μπορέσει να λύσει ουσιαστικά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών ή θα δημιουργήσει περισσότερα εσωτερικά προβλήματα στην λειτουργία των οργανισμών. Σε αυτό συγκαταλέγεται και η ενημέρωση των δημοτών, αλλά και η αλλαγή νοοτροπίας της κοινωνίας σε ένα νέο τρόπο επίλυσης διαφορών με άλλη κουλτούρα, διαφορετική των ελληνικών δεδομένων
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In this study, a first approach was attempted to the causes of conflicts created within the Local Authorities, as well as the possible methods of disagreement resolution, aiming the improvement of the communicational relations between employees, elected officials and citizens. Among the suggested alternative solutions for disagreements and conflicts, the process of mediation was selected to be studied, as a modernist option with a different ideological approach that has provided positive outcomes to european countries.
Through the case study of the Municipality of Kozani - a theme that is approached for the first time and without previous studies of bibliography - a first impression was derived for the causes that create turbulences in communication and the working environment but also to the continuous court appeals.
Mediation as a new method that is being enacted with the ordinance of “Clisthenes”, aims towards the decongestion of courts from small matters that preoccupy the local communities, while also it introduces an additional culture to citizens, elected officials and employees, under the condition of the voluntary will to participate in this process.
The results of the study showed that employees consider in general as main reasons of conflict the sense of injustice, the undertaking of responsibilities, the lack of communication with the elected officials that leads to bad collaboration, the improper appointment of responsibilities and work, but also the selfish behaviors that cause tension in the service.
On the contrary, the elected officials perceive as the most basic reasons of conflict the lack of communication between employees, services and divisions, the intense competition, the lack of collaboration with each municipal authority, but also the indifference for new suggestions and initiatives from the employees’ side.
Nonetheless, as it is depicted in the study, the majority of the two teams considers that mediation may help when it comes to conflicts. They set conditions among which is its application from a collaborator that shall inspire confidence, resolving thus at an important degree the disagreements with the citizens, while the existence of dialogue is also reference, as well as the bridging of communication and understanding through mediation that will improve the quality of the services of the Municipality and the avoidance of appeals to the courts for insignificant cases.
On the other hand, there exists confusion and opposing opinions due to the lack of debriefing mainly towards the employees in terms of whether mediation will be able to actually solve problems of the local communities or whether it shall create more intern issues to the departments’ function. Within this topic we could also include the information of the citizens, but also the change of mentality of the society towards a new way of solving difference with a novel culture, alternative to the greek standards. | en_US |