dc.description.abstract | Ένας από τους σημαντικότερους στόχους των αναλυτικών προγραμμάτων των
περισσοτέρων χωρών παγκοσμίως, είναι η αποτελεσματική διδασκαλία του
μαθήματος της μητρικής γλώσσας στο δημοτικό, καθώς αποτελεί ένα σύνθετο
φαινόμενο, άρρηκτα συνδεδεμένο με την καθημερινή ζωή των μαθητών (Σαμαρά,
2009). Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
κατέχει σημαντική θέση τόσο στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων
Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) που θεσπίστηκε το 2003, όσο και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα
Σπουδών (ΑΠΣ). Τα τελευταία χρόνια υπήρξε έντονη η ανάγκη για υλοποίηση και
χρήση προηγμένων υπολογιστικών περιβάλλοντων που υποστηρίζουν σημαντικά τη
διδασκαλία και επειδή οι νέες τεχνολογίες έχουν επηρεάσει το περιεχόμενο του
γραμματισμού, έχει γίνει συστηματική προσπάθεια για αξιοποίησή τους στο μάθημα
της Νεοελληνικής Γλώσσας (Παππάς, 2001).
Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να αποτυπώσει ένα αρχικό πλαίσιο παιδαγωγικής
αξιοποίησης του ψηφιακού γραμματισμού, προκειμένου να συμβάλλει στην ενίσχυση
της προσέγγισης και την ανάδειξη της διδασκαλίας της γλώσσας μέσα στην σχολική
τάξη, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως τα βασικά σημεία της προστιθέμενης αξίας
των νέων τεχνολογικών μέσων.
Η παρούσα εργασία διακρίνεται σε πέντε μέρη:
Στο πρώτο μέρος επιχειρείται η αποτύπωση του Εννοιολογικού Θεωρητικού
Πλαισίου, ο σκοπός της εργασίας και η μέθοδος που ακολουθείται.
Στο δεύτερο μέρος γίνεται λόγος για τον ψηφιακό γραμματισμό, δίνεται ο ορισμός
του και αναδεικνύονται οι βασικές παιδαγωγικές τους εφαρμογές στη γλωσσική
διδασκαλία, καταγράφονται τα οφέλη τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, με τελική
αναφορά στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη χρήση και αξιοποίηση του
ψηφιακού υλικού.
Στο τρίτο μέρος, περιγράφεται η χρήση του ψηφιακού υλικού στη διδασκαλία της
Νεοελληνικής γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αναφέρονται τα κριτήρια
επιλογής εκπαιδευτικών λογισμικών για το γραμματισμό στην πρώτη Γραφή και
Ανάγνωση και το Διαθεματικό Πρόγραμμα Σπουδών, τονίζοντας εκπαιδευτικές
9
δραστηριότητες και λογισμικά που συμβάλλουν στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής
Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Στο τέταρτο μέρος παρουσιάζονται αναλυτικά είδη ψηφιακού υλικού, ψηφιακές
εφαρμογές και διδακτικά σενάρια που απευθύνονται σε μαθητές αλλά και
εκπαιδευτικούς για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας σε όλες τις τάξεις
του Δημοτικού.
Τέλος στο πέμπτο μέρος παρουσιάζονται και αναλύονται έρευνες σχετικά με τη
χρήση του ψηφιακού γραμματισμού στη διδασκαλία της γλώσσας σε σχολεία της
Ελλάδας, τις στάσεις των εκπαιδευτικών για αυτό αλλά και προτάσεις για μελλοντική
έρευνα
____________________________________________________________________________
One of the most important objectives of the analytical programs of most countries
worldwide is the effective teaching of the mother tongue course in elementary school,
as it is a complex phenomenon, inextricably linked to the Daily life of pupils
(Samaras, 2009). The teaching of the modern Greek language in primary education
holds an important position in both the interdisciplinary framework of curricula
(DEPPS) established in 2003, as well as in the Analytical Curriculum (APP). In recent
years there has been a strong need for the implementation and use of advanced
computational environments that support important teaching and because new
technologies have influenced the content of literacy, it has become systematic Effort
for their utilization in the course of Modern Greek language (Pappas, 2001).
The purpose of this work is to capture an initial framework of pedagogical
exploitation of digital literacy, in order to contribute to the enhancement of the
approach and the promotion of language teaching in the classroom, in the first
Training, as the key points of the added value of new technological instruments.
This work is divided into five parts:
The first part attempts to imprint the conceptual theoretical framework, the purpose
of the work and the method followed.
In the second part there is talk about digital literacy, the definition is given and their
basic pedagogical applications are highlighted in the language teaching, their benefits
are recorded in the educational process, with final reference to the training of teachers
in the use and utilization of digital material
The third part describes the use of digital material in the teaching of the modern Greek
language in primary education, refers to the selection criteria of educational software for
literacy in first writing and reading and the cross-curricular Curriculum, highlighting
educational activities and software that contribute to the teaching of the modern Greek
language in primary education.
The fourth part presents analytical types of digital material, digital applications and didactic
scenarios aimed at students and teachers for the teaching of the modern Greek language in all
classes of elementary school.
11
The fifth part presents and analyses research on the use of digital literacy in language teaching
in schools in Greece, teacher attitudes for this and proposals for future research | en_US |