Κοινωνικοοικονομικό status οικογένειας και σχολική διαρροή μαθητών Ρομά: Η περίπτωση του Δροσερού Ξάνθης
Abstract
Η σχολική διαρροή φαίνεται πως αποτελεί ένα παγκόσμιο εκπαιδευτικό φαινόμενο με διαχρονική διαδρομή. Πλήττει μαθητές/τριες πολλών πληθυσμιακών ομάδων, αλλά διαπιστώνεται πως αφετηρία του φαινομένου είναι το φαινόμενο του κοινωνικού αποκλεισμού. Οι Ρομά αποτελούν μια ιδιαίτερη πληθυσμιακή ομάδα που βιώνει τον κοινωνικό αποκλεισμό μέσα από καθημερινές διακρίσεις και υψηλά ποσοστά ανεργίας. Χαρακτηρίζονται από χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και παρουσιάζουν μεγάλα ποσοστά αναλφαβητισμού, δεδομένα που οδηγούν στην πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου. Διαπιστώνεται, επιπλέον, ότι η σχολική διαρροή συνιστά ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο, ενώ οι παράμετροι που οδηγούν σε αυτό δρουν αλληλεπιδραστικά.
Η ανά χείρας εργασία εξετάζει τις παραμέτρους που αφορούν την οικογένεια και τον τρόπο που η κοινωνικοοικονομική κατάστασή της οικογένειας επηρεάζει τη σχολική φοίτηση των παιδιών γενικότερα και των Ρομά πιο ειδικά. Μελετάται η, ακόμα πιο ιδιάζουσα, περίπτωση των Ρομά του Δροσερού Ξάνθης, η οποία απαρτίζεται από μουσουλμάνους Ρομά. Τα αποτελέσματα της έρευνας συμφωνούν, στην πλειοψηφία τους με αντίστοιχα ανάλογων ερευνών και καταλήγουν στο γεγονός ότι ο καλύτερος τρόπος για την κοινωνική, την εκπαιδευτική, την επαγγελματική ένταξη των Ρομά είναι η μόρφωση, η εκπαίδευση και η τακτική φοίτηση των παιδιών τους.
The school dropout seems to be a worldwide educational phenomenon with timeless path. It seems to affect students, who belong in many different population groups. It is useful to note that the starting point of the phenomenon is the phenomenon of social exclusion. The Roma are a special population group, experiencing social exclusion in everyday discrimination and high unemployment. They are characterized by low educational level and have large illiteracy rates, which are data that lead to early school leaving. The school dropout is a multifactorial phenomenon, while the parameters that lead to this, act interactively.
The task at hand examines the parameters relating to the family and how the family’s socioeconomic status affects the education of children in general, and more specifically of Roma students. The case of Roma at Drosero Xanthi, which is studied, is even more peculiar, while it is composed of Roma Muslims. The survey results agree mostly with corresponding similar investigations and lead to the fact that the best way for social, educational, vocational integration of Roma is education and regular attendance of their children.