Οργάνωση δραστηριοτήτων Φυσικών Επιστημών (Μαγνητισμός) στην προσχολική εκπαίδευση: μελέτη των εκπαιδευτικών πρακτικών
Abstract
Η παρούσα έρευνα αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης έρευνας με τίτλο «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στις Φυσικές Επιστήμες» η οποία υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «ΑΡΙΣΤΕΙΑ ΙΙ». Στην εργασία αυτή γίνεται η μελέτη των πρακτικών Εκπαιδευτικών Προσχολικής Εκπαίδευσης κατά την οργάνωση δραστηριοτήτων των Φυσικών Επιστημών. Αρχικά, παρουσιάζονται οι κυρίαρχες πρακτικές που υιοθετούν οι νηπιαγωγοί κατά την οργάνωση δραστηριοτήτων Φυσικών Επιστημών μετά την υποστήριξη τους σε θεωρητικό, διαλογικό και αναστοχαστικό επίπεδο. Έπειτα, γίνεται διερεύνηση και παρουσίαση των μετατοπίσεων/διαφοροποιήσεων των εκπαιδευτικών πρακτικών πριν και μετά την υποστήριξη τους. Η έρευνα αποτελεί μελέτη περιπτώσεων πέντε Νηπιαγωγών του Νομού Φλώρινας με πολυετή διδακτική εμπειρία. Μέθοδος της έρευνας αποτέλεσε η επιτόπια παρατήρηση και αξιοποίηση μιας κλείδας παρατήρησης για την οργάνωση των δεδομένων. Στα ευρήματα, καταγράφεται ότι υπάρχουν κάποιες κοινές κυρίαρχες πρακτικές μεταξύ των νηπιαγωγών, μετά την υποστήριξη τους, ανά άξονα της κλείδας παρατήρησης. Επίσης, ένα άλλο εύρημα που καταγράφεται, είναι ότι δεν υπήρξε ομοιογενής διαφοροποίηση των πρακτικών ούτε σε όλες τις εκπαιδευτικούς ούτε σε όλους τους άξονες της κλείδας παρατήρησης. Κάποιες αποτελούν βελτιωτικές μετατοπίσεις ανά εκπαιδευτικό όπως χαρακτηριστικά σε κάποιες πρακτικές που σχετίζονται με τον άξονα της διαδικαστικής γνώσης, εύρημα που συνάδει με έρευνες οι οποίες τονίζουν ότι με την κατάλληλη υποστήριξη μπορούν να βελτιωθούν οι πρακτικές των νηπιαγωγών στη διδακτική των Φ.Ε.
Τhis research is a part of a wider research entitled "SCIENCE TEACHERS EDUCATION' which was implemented within the program "ARISTEIA II'. This researsh studies the practices of early childhood teachers during science education teaching. The first part of the study presents findings about the main practices that early childhood teachers adopt during the organization of science educations after relevant support on theoretical, research and reflective level. The second part of the study reports shifts/variations in science education practices before and after teacher support. Five early childhood teachers from the prefecture of Florina and with extensive teaching experience participated in the study. Field notes and structured observation sheets were used as data collection processes. Some common dominant practices in science education activities have been observed among kindergarten teachers after their support showing an improvement concerning procedural knowledge. However, there was not a homogeneous effect of the support on all teachers as well as regarding the different axes of the observation sheet. The above findings are consistent with studies that emphasize that teacher support can improve their science education practices.