dc.description.abstract | Είναι γεγονός, πως η συχνότερη μαθησιακή δυσκολία που εμφανίζουν οι μαθητές, τα τελευταία χρόνια, είναι η δυσλεξία. Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στη γλώσσα, λοιπόν, αποτελούν ένα κεντρικό εκπαιδευτικό ζήτημα, το οποίο οι δάσκαλοι καλούνται να αντιμετωπίσουν. Έρευνες έχουν δείξει πως η δυσλεξία έχει στενή σχέση με τη φωνολογική ενημερότητα και οι μαθητές που εμφανίζουν αυτή τη μαθησιακή δυσκολία παρουσιάζουν μεγάλη υστέρηση στη φωνολογική επεξεργασία. Συνεπώς, είναι σημαντικό οι δάσκαλοι να είναι ενημερωμένοι σε θέματα δυσλεξίας προκειμένου να ανταποκριθούν επιτυχώς στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους, καθώς έχει διαπιστωθεί πως οι γνώσεις επηρεάζουν τόσο τις στάσεις όσο και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών, και κατ’ επέκταση τον τρόπο που αντιμετωπίζουν και διαχειρίζονται ένα πρόβλημα. Επομένως, στόχος της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής ήταν να μελετήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης γενικής και ειδικής αγωγής για τη δυσλεξία και τη φωνολογική ενημερότητα. Πιο συγκεκριμένα, έγινε μια προσπάθεια διερεύνησης της διαφοροποίησης των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών σε σχέση με την ειδικότητά τους (γενική – ειδική αγωγή) ως προς τα αίτια και τη φύση της δυσλεξίας, ως προς τις γνωστικές και συναισθηματικές τους αντιδράσεις, καθώς και ως προς τις στρατηγικές που εφαρμόζουν για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της δυσλεξίας και τη βελτίωση του φωνολογικού ελλείμματος. Στη διεξαγωγή της έρευνας συμμετείχαν 227 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων οι 154 ήταν δάσκαλοι γενικής αγωγής και οι 72 δάσκαλοι ειδικής αγωγής. Το εργαλείο συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκε ήταν ένα αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο που βασίστηκε σε εκείνα των ερευνητών Gwernan-Jones και Burden (2009), Wadlington και Wadlington (2005), Poulou και Norwich (2002). Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί της γενικής αγωγής, σε αντίθεση με εκείνους της ειδικής, έχουν περιορισμένες γνώσεις και λανθασμένες αντιλήψεις σε θέματα δυσλεξίας. It is a fact that in the past few years, the most common learning disability that students confront is dyslexia. Specifically, learning difficulties in language constitute a major educational issue that teachers have to face. Researches have shown that dyslexia is closely related to phonological awareness and students who have this learning disability have high deficits in phonological processing. Therefore, teachers must be informed in dyslexia issues in order to meet successfully the educational needs of their students. It has been found that knowledge affect teacher’s attitudes and beliefs, as the way that they face and manage one problem. The purpose of this master thesis was to study the beliefs of general and special educators who teach in elementary schools. Concretely, an attempt was made to investigate the differentiation of perceptions of teachers in relation to their specialty (general – special education) as to the causes and nature of dyslexia, as to their cognitive and emotional reactions and as well as to the strategies applying to face dyslexia and improving the phonological deficit. In addition, 227 educators responded to a survey, 154 of whom were teachers of general education and 72 were teachers of special education. The data collection instrument was an improvised questionnaire based on those researchers of Gwernan-Jones and Burden (2009), Wadlington and Wadlington (2005), Poulou and Norwich (2002). According to final results, the general education teachers, as opposed to specific, have limited knowledge and misconceptions in dyslexia issues. | el_GR |