Η εισαγωγή της Νανοεπιστήμης-Νανοτεχνολογίας (Ν-ΕΤ) στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Η περίπτωση της ενέργειας
Abstract
This survey was conducted with basic aim the connection of Nanoscience and Nanotechnology (NST) with the thematic unit of energy in elementary school, in non – formal learning environments. The study was qualitative and was applied to a group of five students, who were in the sixth grade of the elementary school in the wider region of Florina. The original goal was the promotion of the ideas the students had concerning the dimensions and properties of Nano – scale and then the exploring of the different and varied applications in everyday life thus improving their living conditions, the evolution of technology and the upgrading of materials. More specifically, the survey was focused on the introduction of Nanoscience and Nanotechnology (NST) in energy production and transport systems with the use of solar energy. The way of operation of dye ‐ sensitized solar cells – DSSCs was studied and compared to conventional photovoltaic systems. Students constructed and presented at the 4th Science Festival a model of a table with dye ‐ sensitized solar cells – DSSCs. Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιήθηκε με βασικό στόχο τη σύνδεση της Ν-ΕΤ με την θεματική ενότητα της ενέργειας στο δημοτικό σχολείο, σε μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης. Η έρευνα ήταν ποιοτική και εφαρμόστηκε σε μία ομάδα πέντε μαθητών της ΣΤ΄ τάξης δημοτικού σχολείου της ευρύτερης περιοχής της Φλώρινας. Αρχικός στόχος ήταν η ανάδειξη των ιδεών των μαθητών, όσον αφορά τις διαστάσεις και τις ιδιότητες της κλίμακας Νάνο και στη συνέχεια η διερεύνηση των διαφόρων και ποικίλων εφαρμογών της στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των συνθηκών ζωής τους, την εξέλιξη της τεχνολογίας και την αναβάθμιση των υλικών. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα επικεντρώθηκε στην εισαγωγή της Ν-ΕΤ σε συστήματα παραγωγής και μεταφοράς ενέργειας με την αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας. Μελετήθηκε ο τρόπος λειτουργίας των ηλιακών κυττάρων φωτοευαίσθητης βαφής σε σύγκριση με τα συμβατικά φωτοβολταϊκά συστήματα. Οι μαθητές κατασκεύασαν και παρουσίασαν στο 4ο Φεστιβάλ Φυσικών Επιστημών ένα μοντέλο τραπεζιού με ηλιακά κύτταρα φωτοευαίσθητης βαφής.