Textbooks as cultural meeting points": Ανάλυση διαπολιτισμικών στοιχείων στα σχολικά εγχειρίδια αγγλικής γλώσσας Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού.
Abstract
Η μελέτη των διαπολιτισμικών στοιχείων στα σχολικά εγχειρίδια της αγγλικής
γλώσσας αποτελεί αντικείμενο πολλών διεθνών ερευνών. Στην χώρα μας λίγες έρευνες
έχουν ασχοληθεί με τα εγχειρίδια της αγγλικής γλώσσας και ακόμη λιγότερες με την
διαπολιτισμικότητα των δραστηριοτήτων τους, ενώ καμία από όσες έχουμε υπόψη με
τις δεξιότητες (προσληπτικές και παραγωγικές) που χρησιμοποιούνται για την
προώθηση της. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει κριτικά τα
διαπολιτισμικά στοιχεία των σχολικών εγχειριδίων της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του δημοτικού
σχολείου. Ο ερευνητικός σχεδιασμός προέβλεπε τέσσερα στάδια ανάλυσης με πίνακες
και σχάρες, ενώ ως εργαλείο χρησιμοποιήθηκε η ανάλυση περιεχομένου. Τα ευρήματα
υποδηλώνουν ότι αν και έγινε μία αξιόλογη προσπάθεια ενσωμάτωσης
διαπολιτισμικών στοιχείων στα ελληνικά εγχειρίδια της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του
δημοτικού σχολείου, παραμελείται η κουλτούρα (με μικρό κ) ιδιαίτερα στο εγχειρίδιο
της ΣΤ΄ τάξης, όπως και οι δραστηριότητες κατανόησης προφορικού λόγου, καθώς και
δεν προβάλλονται αρκετά κουλτούρες πέρα από την αγγλική και την ελληνική, ενώ
στοχεύουν σε μεγάλο ποσοστό στη «γνώση». Τα αποτελέσματα της παρούσας
μεταπτυχιακής εργασίας θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από εκπαιδευτικούς αγγλικής,
υπευθύνους χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής καθώς και από εκδοτικούς οίκους ώστε
να προβληματιστούν σχετικά με τις πρακτικές τους και τον τρόπο με τον οποίο αυτές
συνάδουν με τα σχολικά εγχειρίδια. Μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να
συμπεριλάβουν και άλλα εγχειρίδια καθώς και να ενσωματώσουν τις απόψεις των
εκπαιδευτικών σχετικά τους τρόπους που προωθούν την διαπολιτισμική επικοινωνιακή
ικανότητα των μαθητών και μέσα από ποιες δραστηριότητες.
_________________________________________________________________________
The study of intercultural elements in English language school textbooks is the subject
of many international investigations. In our country few studies have dealt with English
language textbooks and even less with the interculturality of their activities, while none
of those we have in mind with the skills (receptive and productive) used to promote it.
The purpose of this paper is to critically examine the intercultural elements of the
textbooks of the 5th and 6th grade of the primary school. The research design provided
for four stages of analysis with tables and grids, while content analysis was used as a
tool. The findings suggest that although a worthwhile effort was made to integrate
intercultural elements into the Greek textbooks of the 5th and 6th grade of the primary
school, culture (with a small c) is neglected, especially in the 6th grade textbook, as
well as the activities of understanding spoken language (listening), as well as not
promoting enough other cultures beyond English and Greek, while they aim a large
percentage at "knowledge". The results of this thesis could be used by English teachers,
educational policy makers as well as publishing houses to reflect on their practices and
how they align with school textbooks. Future research could include other textbooks as
well as incorporate teachers' views on how they promote students' intercultural
communication skills and through which activities.