Η κατανόηση των μαθηματικών σε παιδιά με ελαφρά νοητική αναπηρία συνδυάζοντας δραστηριότητες παρέμβασης ειδικής αγωγής με πρόγραμμα νέων τεχνολογιών και ψηφιακού παιχνιδιού
Abstract
Τα προγράμματα εκπαιδευτικής παρέμβασης σε μαθητές με ελαφρά νοητική αναπηρία επικεντρώνονται πρωτίστως σε γνωστικές – ακαδημαϊκού τύπου δεξιότητες στο μάθημα της γλώσσας και δευτερευόντως στο μάθημα των μαθηματικών. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να εξεταστεί η επίδραση ενός προγράμματος ειδικής αγωγής και ψηφιακού παιχνιδιού στην κατανόηση των μαθηματικών και στην εσωτερική παρακίνηση μαθητών με ελαφρά νοητική αναπηρία. Στην έρευνα συμμετείχαν τέσσερις μαθητές (ένα κορίτσι και τρία αγόρια) με ελαφρά νοητική αναπηρία χωρισμένοι σε δύο ομάδες μία πειραματική (συνδυαστική παρέμβαση) και μια ομάδα ελέγχου (τυπική μεθοδολογία ειδικής αγωγής). Το πρόγραμμα ήταν διάρκειας οχτώ εβδομάδων. Η κάθε διδακτική ενότητα ολοκληρώθηκε σε τρία μαθήματα σε χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων. Μετά το τέλος κάθε ενότητας οι μαθητές αξιολογήθηκαν στη μαθηματική επίδοση και κατανόηση. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας καταγράφονταν η εμφάνιση τυχόν ποιοτικών χαρακτηριστικών. Τέλος ελέγχτηκε και η εμφάνιση εσωτερικών κινήτρων από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της όλης διαδικασίας. Με βάση τα αποτελέσματα παρατηρήθηκε, για τους μαθητές της πειραματικής ομάδας, βελτιωμένη επίδοση στους τομείς παρέμβασης σε σχέση με τους μαθητές της ομάδας ελέγχου. Η διαφορά των δύο ομάδων δεν ήταν μόνο στην επίδοση αλλά είχε και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Οι μαθητές της πειραματικής ομάδας έδειξαν σημαντικά ποιοτικά στοιχεία εμφανίζοντας αυξημένο βαθμό ενεργοποίησης των εσωτερικών κινήτρων σε σύγκριση με τους μαθητές της ομάδας ελέγχου. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι προτεινόμενη μέθοδος έχει για τους μαθητές με ελαφρά νοητική αναπηρία, θετική επίδραση στον τομέα της μαθηματικής επίδοσης. The educational intervention on individuals with mild intellectual disabilities is focused mainly on cognitive skills. The teaching intervention focuses primarily on the linguistic course and secondary on mathematics. The purpose of this study was to investigate the effect of a combined program of special education and digital games in the comprehension of mathematics and the level of intrinsic motivation in students with mild intellectual disabilities. The survey involved four 11 year old students with mild intellectual disabilities divided into two groups, one experimental (combined intervention) and a control group (standard methodology for special education). The intervention program was three hours a week for a period of eight weeks. Students were evaluated in mathematical performance and understanding. In addition, during the process the appearance of characteristics from the students' point of view and their opinion on the teaching of each intervention group were recorded. Moreover, the level of students’ internal motivation development was also tested. The results showed improved performance in mathematics to the students of the experimental group compared to those of the control group. The difference between the two groups was not only quantitative (in performance) but also qualitative. The students of the experimental group showed significant qualitative information. Also students of the experimental group had an increased level of intrinsic motivation compared to the students of the control group. The results reveal that the proposed method has positive results in mathematical performance. The difference in the performance is accompanied with qualitative characteristics.