Διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων: ο ρόλος του Διευθυντή - Ηγέτη στην αποτελεσματική λειτουργία μιας σχολικής μονάδας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Απώτερος σκοπός της πτυχιακής εργασίας που ακολουθεί είναι να μελετήσει τη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων καθώς και τον ρόλο του διευθυντή-ηγέτη στην αποτελεσματική λειτουργία μιας σχολικής μονάδας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα εξετάζεται ο ρόλος του διευθυντή-ηγέτη και πως αυτός είναι αποτελεσματικός. Επίσης, παρουσιάζεται η σχέση του διευθυντή μιας σχολικής μονάδας με την αποτελεσματική λειτουργία της. Ο ρόλος του διευθυντή μιας σχολικής μονάδας είναι ιδιαίτερα σημαντικός, πολυδιάστατος και καθοριστικός για την αποτελεσματικότητα της. Κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός αποτελεσματικού ηγέτη είναι ότι προγραμματίζει και οργανώνει τις δράσεις της σχολικής μονάδας, ενεργοποιεί τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στην υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί και καλλιεργεί ένα θετικό σχολικό κλίμα για να υπάρχει επικοινωνία και συνεργασία. Τα επίπεδα του οργανωτικού σχήματος της ελληνικής εκπαίδευσης, διακρίνονται σε: α) εθνικό, β) περιφερειακό γ) νομαρχιακό δ) τοπικό. Ο διευθυντής ευθύνεται για τη διοίκηση μιας σχολικής μονάδας έχοντας ως κύρια αρμοδιότητα του είναι να μεριμνά για να λειτουργεί με ομαλό τρόπο. Οι δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά του διευθυντή -ηγέτη είναι πολλά. Μερικά από αυτά είναι: Αναλυτική σκέψη, Πρόκληση και υποστήριξη, Αυτοπεποίθηση, Ανάπτυξη δυνατοτήτων, Αντίκτυπος και επιρροή, Αναζήτηση πληροφοριών, Πρωτοβουλία, Ακεραιότητα, Σεβασμός στους άλλους, Στρατηγική σκέψη, Ομαδική εργασία, Κατανόηση των άλλων.