Καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για την αξιοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, σε πολυπολιτισμικές τάξεις με μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις απόψεις και τις στάσεις εκπαιδευτικών που εργάζονται σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης σχετικά με τη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Ειδικότερα η εργασία στοχεύει: α) στην εξέταση του ορισμού της «έννοιας» διαφοροποιημένη διδασκαλία σύμφωνα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών, β) στη διερεύνηση των παραγόντων που ορίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στη σύγχρονη σχολική τάξη, γ) στην ανίχνευση πρακτικών/δράσεων, τρόπων, στρατηγικών που ακολουθεί ο ίδιος ο εκπαιδευτικός, ώστε να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις μιας ετερογενούς τάξης, δ) στην αναζήτηση των απόψεων για το πώς ο παράγοντας «γονείς» μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία ενός επιτυχημένου διαφοροποιημένου περιβάλλοντος μάθησης και ε) στην εξερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για τις ανάγκες που υπάρχουν για επιμόρφωση, με στόχο την ουσιαστική αλλαγή του ρόλου τους στην τάξη, για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού περιβάλλοντος μάθησης.
Οι προαναφερθέντες στόχοι θα επιτευχθούν μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας και την έρευνα που διενεργήθηκε κατά το σχολικό έτος 2015-2016, στην οποία συμμετείχαν 40 εκπαιδευτικοί, μέσα από ατομικές ημιδομημένες συνεντεύξεις που αναλύθηκαν ποιοτικά. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν την ύπαρξη παρανοήσεων σχετικά με το τι νοείται διαφοροποίηση στην καθημερινή διδακτική πρακτική, τη μη εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας παρόλο που οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες για διαφοροποίηση είναι αυξημένες, αλλά και την έλλειψη επιμόρφωσης, κατάρτισης και στήριξης των εκπαιδευτικών στο δύσκολο έργο εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδακτικής πρακτικής.The present study examines the concepts and perceptions of teachers who work at primary and secondary intercultural education schools in Thessaloniki regarding differentiated teaching. Specifically, this study aims at: a) the determination of the term “differentiated teaching” according to the views of teachers, b) the exploration of the factors that determine the need of differentiated teaching implementation in modern classrooms, c) the detection of practices/actions, ways, strategies that the educator follows, to successfully respond to the requirements of a heterogeneous classroom, d) seeking the views on how the factor “parents” contributes to the creation of a successful differentiated learning environment and e) the exploration of the perceptions of the pedagogues about the existing needs for learning with the purpose of substantial change of their role in the class, to create an effective learning environment.
The aforementioned goals will be accomplished by a review of the existing literature and a research which took place the 2015-2016 school year, in which 40 teachers participated, through semi-structured interview that were qualitatively analyzed. The study results confirm the existence of misconceptions as regards to what diversification means in daily learning practice, the non-application of differentiated teaching even if modern educational needs for differentiation are increased, and also the lack of training and support of the teachers at the difficult task of differentiated teaching practices application.