dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει την επαγγελματική ικανοποίηση των
εκπαιδευτικών ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (δηλαδή των εκπαιδευτικών εκτός
των ΠΕ60, ΠΕ70), αλλά και τα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσής τους, στους νομούς
Πέλλας και Ημαθίας, όπως και να διερευνηθούν οι παράγοντες που ενδυναμώνουν την
επαγγελματική ικανοποίηση. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση που επιχειρήθηκε ανέδειξε
πολλούς παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματική ικανοποίηση και εξουθένωση, όπως
είναι το φύλο, η ηλικία, τα έτη προϋπηρεσίας, η σχέση των εκπαιδευτικών με τους
προϊσταμένους και τους συναδέλφους τους. Ανέδειξε, επίσης, και παράγοντες που
ενδυναμώνουν την επαγγελματική ικανοποίηση, όπως για παράδειγμα υψηλότερες
οικονομικές απολαβές, αναγνώριση του εκπαιδευτικού έργου από την κοινωνία, καθώς και
ασφαλέστερες και καλύτερα εφοδιασμένες σχολικές εγκαταστάσεις. Πολλά από τα
αποτελέσματα που προέκυψαν μετά τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων συμφωνούσαν με
παλαιότερα ερευνητικά στοιχεία. Στην έρευνα ακολουθήθηκε η ποσοτική προσέγγιση με τη
χρήση ερωτηματολογίου με τη συμμετοχή 114 εκπαιδευτικών (61 γυναίκες, 53 άντρες). Τα
συμπεράσματα που εξήχθησαν ήταν ότι το φύλο δεν φαίνεται να επηρεάζει την επαγγελματική
ικανοποίηση και την επαγγελματική εξουθένωση, σε αντίθεση με την ηλικία, την προϋπηρεσία,
το μορφωτικό επίπεδο και το καθεστώς απασχόλησης (μόνιμοι- αναπληρωτές). Μάλιστα,
σχετικά με το καθεστώς απασχόλησης, καταδείχθηκε ότι οι αναπληρωτές παρουσιάζουν
χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης και υψηλότερα επίπεδα επαγγελματικής
εξουθένωσης. Ακόμη, μεγαλύτερη επαγγελματική ικανοποίηση βιώνουν οι κάτοχοι
διδακτορικού τίτλου, σε αντίθεση με τους κατόχους μεταπτυχιακού που βιώνουν μεγαλύτερη
επαγγελματική εξουθένωση. Αναφορικά με τους παράγοντες που ενδυναμώνουν την
επαγγελματική ικανοποίηση, υψηλότερα ποσοστά συγκεντρώνει το ερώτημα για την αύξηση
μισθού, την αναγνώριση του έργου από την κοινωνία, τα μικρότερα αριθμητικά τμήματα και
η μετακίνηση των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε λιγότερες σχολικές μονάδες.
_________________________________________________________________________________
The aim of this study is to investigate the job satisfaction of primary school teachers, as well
as their burnout levels, in the prefectures of Pella and Imathia, and to explore the factors that
strengthen job satisfaction. The attempted literature review revealed many factors that
influence job satisfaction and burnout, such as gender, age, years of service, teachers'
relationship with their supervisors and colleagues. It also indicated factors that strengthen job
satisfaction, such as higher financial rewards, recognition of educational work by society, and
safer and better equipped school facilities. Many of the results were in line with previous
research evidence. The survey followed a quantitative approach using a questionnaire given to
114 teachers (61 women, 53 men). The conclusions were that gender did not seem to influence
job satisfaction and burnout, unlike age, seniority, educational level and employment status
(permanent; substitute). Indeed, with regard to employment status, it was shown that substitute
staff have lower levels of job satisfaction and higher levels of burnout. Furthermore, higher
levels of job satisfaction are experienced by those with a doctorate, as opposed to those with a
master's degree who experience higher levels of burnout. In terms of factors that strengthen job
satisfaction, the results showed as most important the salary increase, the recognition of work
by society, fewer students in classrooms and less movement of teaching specialties to fewer
school units | en_US |