Αναπαραστάσεις της ελληνικής οικονομικής κρίσης στα φινλανδικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Abstract
Η ελληνική οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2010 απασχόλησε σε μεγάλο βαθμό τα ΜΜΕ όχι μόνο ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Ως εκ τούτου, έχουν διαμορφωθεί ποικίλες εικόνες για την κρίση κατά τη διάρκεια των προηγούμενων χρόνων. Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις αναπαραστάσεις για την ελληνική οικονομική κρίση, την Ελλάδα και τους Έλληνες που έχουν κατασκευαστεί από φινλανδικά ΜΜΕ, κατά τη διάρκεια των χρόνων 2011-2014, αλλά και από συνεντεύξεις με φινλανδούς φοιτητές του πανεπιστημίου του Ελσίνκι που διεξήχθησαν το 2015. Συγκεκριμένα, η έρευνα επικεντρώνεται στην ανάλυση δημοσιογραφικών άρθρων που αντλήθηκαν από την εφημερίδα Helsinki Times και από τον φινλανδικό κρατικό φορέα ενημέρωσης, Yle, καθώς και στην ανάλυση ημι-δομημένων συνεντεύξεων που διεξήχθησαν με φινλανδούς φοιτητές. Έτσι, επιδιώκεται η σύνδεση των αναπαραστάσεων, για το υπό μελέτη ζήτημα, που εγγράφονται στον φινλανδικό δημόσιο λόγο με τις αναπαραστάσεις που κατασκευάζονται από ένα μέρος της φινλανδικής κοινωνίας. Για την ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων της έρευνας επιλέχθηκε η Κριτική Ανάλυση Λόγου, όσον αφορά τα δημοσιογραφικά άρθρα, και η Ποιοτική Θεματική Ανάλυση σε συνδυασμό με την Κριτική Ανάλυση Λόγου, όσον αφορά τις ημι-δομημένες συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης των άρθρων συγκλίνουν με τα αυτά των ημι-δομημένων συνεντεύξεων. Συγκεκριμένα, οι αρνητικές στερεοτυπικές αναπαραστάσεις για την Ελλάδα και τους Έλληνες υπό το πρίσμα της ελληνικής οικονομικής κρίσης υπερίσχυσαν των θετικών και δομήθηκαν κατά κύριο λόγο γύρω από τη θετική παρουσίαση του «Εμείς» (δηλαδή των Φινλανδών) και την αρνητική παρουσίαση του «Άλλου» (δηλαδή των Ελλήνων).The Greek financial crisis started in 2010 concerned the media to a great extent not only at a European level but also at a global one. Therefore, various images have been shaped about the crisis during the past years. The present research examines the representations of the Greek financial crisis, Greece and Greek people constructed from the Finnish media during the years 2011-2014, but also from the interviews with Finnish students of the University of Helsinki conducted in 2015. Precisely, the research focuses on the analysis of journalistic articles drawn from Helsinki Times, an English-language newspaper in Finland and from Yle, the Finnish public-broadcasting company, but also from the semi-structured interviews conducted with students. Hence, an attempt was made to associate the representations about the under study issue illustrated in the Finnish public discourse, with the representations constructed from one part of the Finnish society. For the analysis of the qualitative data of the research, the Critical Discourse Analysis was chosen for the journalistic articles and the Qualitative Data Analysis for the semi-structured interviews. The conclusions of the analysis of the articles converge with the semi-structured interviews ones. Specifically, the negative stereotypical representations of Greece and Greek people in the light of the Greek financial crisis prevailed on the positive ones and were shaped principally according to the positive presentation of ‘We’ (namely Finnish people) and the negative presentation of the ‘Other’ (namely Greek people).