Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της μειονότητας για τη διδακτική πράξη στα μαθηματικά στο μειονοτικό σχολείο
Abstract
Η εκπαίδευση στα μειονοτικά σχολεία της Δυτικής Θράκης αποτελεί μία ιδιαίτερη εκπαιδευτική συνθήκη, που διαμορφώθηκε διαχρονικά μετά την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης. Σε τοπικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές διαστάσεις της μειονοτικής εκπαίδευσης αναδεικνύονται ως παράγοντες κρίσιμοι για την επιτυχία του εκπαιδευτικού εγχειρήματος. Όσον αφορά στη μαθηματική εκπαίδευση, ζητήματα που αφορούν στο πολιτισμικό περιβάλλον των μαθητών και στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών των μειονοτικών σχολείων βρίσκονται στο προσκήνιο.
Η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό τη διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών της μουσουλμανικής μειονότητας που διδάσκουν Μαθηματικά στα μειονοτικά σχολεία της Δυτικής Θράκης για κρίσιμες συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, διερευνώνται οι αντιλήψεις τους για τα Μαθηματικά ως πεδίο γνώσης, για τη μάθηση των Μαθηματικών, για τη διδασκαλία των Μαθηματικών και για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Με βάση αυτούς τους άξονες, δομήθηκε το ερευνητικό εργαλείο με μορφή ερωτηματολογίου, το οποίο συμπληρώθηκε από 103 μειονοτικούς εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί του δείγματος δηλώνουν θετική σχέση με τα Μαθηματικά και θεωρούν ότι η διδασκαλία τους στο μειονοτικό δημοτικό σχολείο είναι αποτελεσματική. Η αντίληψή τους για τη μάθηση και τη διδασκαλία των Μαθηματικών προσιδιάζει περισσότερο σε ένα ατομοκεντρικό μοντέλο, που εμπεριέχει αρκετά στοιχεία από τη θεωρία του κονστρουκτιβισμού. Ως προς την επίδραση και τη σημασία του κοινωνικού-πολιτισμικού περιβάλλοντος στην εκπαιδευτική διαδικασία, αυτή φαίνεται να αντιμετωπίζεται με επιφυλακτικότητα.
________________________________________________________________________________________________________________
Education in the minority schools of Western Thrace is a special educational
condition, which was developed over time after the signing of the Treaty of
Lausanne. At a local as well as at a European level, the social, cultural and political
dimensions of minority education emerge as critical factors for the success of the
educational initiative. As far as mathematics education is concerned, issues related
to children's cultural background as well as the professional development of the
minority schools’ teachers are brought to the fore.
The purpose of this research is to investigate the conceptions of minority teachers
who teach Mathematics in the Muslim minority schools of Western Thrace about
critical issues related to mathematics education. Specifically, conceptions are
explored in four areas: the nature of Mathematics, the learning of Mathematics, the
teaching of Mathematics and the professional development of teachers. Based on
these areas, the research tool was structured in the form of a questionnaire, which
was completed by 103 primary education minority teachers.
According to the results of the research, the participant teachers express a
positive relationship with Mathematics and advocate that its teaching in the minority
primary schools is effective. Their conception of learning and teaching Mathematics
is more suited to an individual-centered model, which incorporates several features
of the constructivist perspective. As for the influence and importance of the sociocultural environment in the educational process, this seems to be seen with
reservations.