Ανάπτυξη Σύντομου Εργαλείου Μέτρησης Πρώιμης Μαθηματικής Επάρκειας: μια πιλοτική εφαρμογή
View/ Open
Date
2023-07Author
Μελισσανίδου, Ιωάννα
Melissanidou, Ioanna
Metadata
Show full item recordAbstract
Η έρευνα στο πεδίο της μαθηματικής εκπαίδευσης ολοένα και περισσότερο
μελετά την πρώιμη μαθηματική επάρκεια, καθώς και τη σημαντικότητά της στην
οικοδόμηση μεταγενέστερων μαθηματικών δεξιοτήτων, αλλά και στη γενικότερη
ακαδημαϊκή επίδοση. Η κατάκτηση ή μη της πρώιμης μαθηματικής επάρκειας δύναται
να ελεγχθεί μέσα από μια πληθώρα εργαλείων μέτρησης, που έχει σχεδιαστεί για τον
σκοπό αυτό. Ωστόσο, δεν υπάρχει συναίνεση σχετικά με το καταλληλότερο εργαλείο
μέτρησής της, τη διάρκεια χορήγησης, καθώς και τις κατηγορίες των πρώιμων
μαθηματικών γνώσεων, που θα πρέπει να περιλαμβάνει αυτό. Σκοπός της παρούσας
μελέτης ήταν η ανάπτυξη και ο έλεγχος ενός σύντομου και πρακτικού εργαλείου
μέτρησης της πρώιμης μαθηματικής επάρκειας, που θα απευθύνεται σε μαθητές
ηλικίας 4 έως 6 ετών. Το εργαλείο που σχεδιάστηκε για τους σκοπούς της μελέτης
(Early Mathematical Competence Measurement Tool-Brief, EMCMT-B), αποτελείται
από 25 έργα, τα οποία αξιολογούν τις γνώσεις και δεξιότητες των προνηπίων και
νηπίων σε βασικές κατηγορίες μαθηματικής γνώσης για το Νηπιαγωγείο, όπως:
λεκτική αρίθμηση, καταμέτρηση, άμεση αναγνώριση, σύγκριση και διάταξη, αριθμοί
και πράξεις με μικρούς αριθμούς, επίλυση πλαισιωμένων λεκτικών προβλημάτων
πρόσθεσης και αφαίρεσης, μέτρηση και γεωμετρικές έννοιες (σχήματα,
κανονικότητες). Το εργαλείο αυτό εφαρμόστηκε πιλοτικά και ελέγχθηκε η αξιοπιστία
του, προκειμένου να προταθούν πιθανές βελτιώσεις για μελλοντική χρήση. Ακόμα,
ελέγχθηκαν ενδεχόμενες διακυμάνσεις στην πρώιμη μαθηματική επάρκεια, μεταξύ των
συμμετεχόντων, και των διαφορετικών κατηγοριών πρώιμης μαθηματικής γνώσης.
Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν 66 παιδιά νηπιαγωγείων, εκ των οποίων τα 31 ήταν
προνήπια και τα 35 ήταν κορίτσια. Στα ερευνητικά δεδομένα εφαρμόστηκε το μοντέλο
Rasch, το οποίο έδειξε υψηλή αξιοπιστία (Person Reliability) και καλή προσαρμογή
στα δεδομένα. Οι συμμετέχοντες σημείωσαν καλύτερη επίδοση στον τομέα των
αριθμών και της αριθμητικής και χαμηλότερη επίδοση στα πλαισιωμένα λεκτικά
προβλήματα. Δεν παρουσιάστηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ούτε ανάμεσα σε
προνήπια και νήπια, ούτε ανάμεσα σε αγόρια και κορίτσια.
____________________________________________________________________________
The research in the field of mathematics education increasingly focuses on early
mathematical competence, as well as its significance in the development of later
mathematical skills and overall academic performance. The level of early mathematical
competence can be assessed through a variety of measurement tools designed for this
purpose. However, there is no consensus on the most suitable measurement tool, its
characteristics, duration of administration, as well as the categories of early
mathematical knowledge it should include. The aim of this study was to develop and
test a brief and practical measurement tool for early mathematical competence targeting
students aged 4 to 6 years. The tool (Early Mathematical Competence Measurement
Tool-Brief, EMCMT-B) designed for the purposes of the study consists of 25 tasks that
assess the knowledge and skills of prekindergarten and kindergarten children in basic
categories of mathematical knowledge for preschool, such as verbal counting, object
counting, subitizing, comparison and ordering, numbers and operations with small
numbers, solving verbal story addition and subtraction problems, measurement, and
geometric concepts (shapes, patterns). This tool was pilot-tested, and its reliability was
tested to propose possible improvements for future implementation. Additionally,
potential variations in early mathematical competence were tested among the
participants, as well as among different categories of early mathematical knowledge. In
this research, 66 children from kindergartens participated, of whom 31 were
prekindergartens and 35 were girls. Rasch model was applied to the research data,
which showed high reliability (Person Reliability) and good fit to the data. The
participants achieved better performance in numbers and arithmetic, and lower
performance in verbal story problems. No statistically significant differences were
found either between prekindergartens and kindergartners or between boys and girls.