dc.description.abstract | Σκοπός της μελέτης ήταν ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού για τη διδασκαλία του υδρολογικού κύκλου σε παιδιά ηλικίας από 6 έως 8 ετών. Για το σκοπό αυτό κατασκευάστηκε ένα εκπαιδευτικό λογισμικό «Το ταξίδι του νερού», το οποίο και στη συνέχεια εφαρμόστηκε στην τάξη. Το λογισμικό αξιολογήθηκε πολλαπλώς, συγκεκριμένα: α) από ειδικό (εκπαιδευτικό πληροφορικής) ως προς τον τεχνολογικό άξονά του, β) από 5 Εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κυρίως ως προς το διδακτικό άξονά του με τη χρήση ερωτηματολογίου που κατασκευάστηκε προς τούτοις, γ) ως προς την επίτευξη των μαθησιακών στόχων που τέθηκαν με τη συμμετοχή 21 μαθητών πρωτοσχολικής ηλικίας, δ) ως προς τη λειτουργικότητά του κατά τη διδασκαλία μέσω της παρατήρησής της. Η έρευνα αξιολόγησης του λογισμικού πραγματοποιήθηκε σε περιοχή της Θεσσαλονίκης το Μάρτιο του 2015, κατά την οποία αξιολογήθηκε πιο συγκεκριμένα η συμβολή του λογισμικού στη διδασκαλία: α) της αξίας του νερού ως κοινωνικό αγαθό και της καθημερινής χρήσης του, β) της διαδοχής των φαινομένων του υδρολογικού κύκλου και γ) των επιμέρους κύριων φαινομένων του κύκλου. Από τα αποτελέσματα της έρευνας έγιναν εμφανείς ποιοτικές βελτιώσεις στις απαντήσεις των παιδιών σχετικά με τα φαινόμενα του υδρολογικού κύκλου και την κοινωνική αξία του νερού. Συγκεκριμένα, οι μαθητές κατάφεραν να κατανοήσουν τα επιμέρους φαινόμενα του υδρολογικού κύκλου (όπως τη συμπύκνωση, τη βροχή και το χιόνι) με τη διδασκαλία του λογισμικού. Απόλυτα θετική ήταν και η εικόνα των απαντήσεων για τη διαδοχή των φαινομένων του κύκλου του νερού, καθώς όλα τα παιδιά υπέθεσαν σωστά τη σειρά των φαινομένων, σε αντίθεση με την πρώτη φορά που απάντησαν σωστά μόνο οι μισοί μαθητές. Ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ήταν τόσο ικανοποιητικά για την αξία του νερού, διότι οι απαντήσεις των παιδιών πριν και μετά την εφαρμογή της Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας δεν παρουσίασαν μεγάλη διαφοροποίηση. Τέλος, ως προς την ανάπτυξη της παρατήρησης και της μοντελοποίησης ως επιστημονικές δεξιότητες, έγινε φανερό το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι στόχοι επετεύχθησαν σε ικανοποιητικό βαθμό. Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητο να τονιστεί πως η χρησιμότητα του λογισμικού επιβεβαιώνεται και από τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών στο σχετικό ερωτηματολόγιο, αφού σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις η θετική εκτίμηση ήταν η μόνη απάντηση των ερωτούμενων. Βέβαια, από τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών προέκυψαν νέες ιδέες που αφορούσαν κυρίως τη σχεδίαση του λογισμικού, καθώς επίσης και έγιναν φανερές κάποιες παραλείψεις του, όπως για παράδειγμα η ελλιπής παρουσίαση της αξίας του νερού. Συμπερασματικά, με βάση τους περιορισμούς που προέκυψαν στην έρευνα, προτάθηκαν ορισμένες τροποποιήσεις για τη μελλοντική βελτίωσή της. Οι προτάσεις αφορούν αφενός την εφαρμογή της Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας με χρήση του λογισμικού μέσα στην τάξη και αφετέρου την αναβάθμιση του λογισμικού «Το ταξίδι του νερού». Συγκεκριμένα, προτείνεται η διδασκαλία του λογισμικού σε διαφορετικό ερευνητικό δείγμα για την επιβεβαίωση των αποτελεσμάτων, αλλά και η διδασκαλία του στο πλαίσιο ενός project για το νερό, για το οποίο θα αφιερωθεί περισσότερος χρόνος με απώτερο σκοπό την εξοικείωση των παιδιών με το θέμα αλλά και γενικότερα με τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Από την άλλη, διατυπώθηκε η πρόταση για αναβάθμιση του λογισμικού όσον αφορά ορισμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του αλλά και στοιχεία του περιεχομένου του, στα οποία διαπιστώθηκαν ελλείψεις.The study’s aim was the design, implementation and evaluation of educational software, used to teach the hydrologic cycle to children in the age of 6-8 years old. For these purposes, the educational software “Travel of the water” was designed and implemented, which was used in school classes. The software was evaluated in many ways, specifically: a) by a specialist (ICT educator), in its technological aspects, b) by 5 primary education teachers, in its instructive standpoint, using a questionnaire built for this purpose, c) regarding its achievement of the learning goals set out, with the participation of 21 primary education students, d) regarding its usability during teaching, through observing. The evaluation research was carried out in Thessaloniki during March 2015, during which the following were specifically evaluated: a) the value of water as a social commodity and its everyday use, b) the succession of the hydrologic cycle’s phenomena, c) the individual main phenomena of the cycle. Qualitative improvements in the children’s answers became obvious from the research’s results, regarding the water cycle’s phenomena and the social value of water. The students were able to comprehend the distinct phenomena of the cycle (such as condensation, rain and snow) after the software was taught. The answers regarding the succession of the phenomena were overwhelmingly good too, as all the children succeeded in replying correctly about the order of phenomena, compared to only half of them getting it right previously. However, results in the section of the value of water were not as satisfactory, as the answers received before and after the practice of Teaching Learning Sequence was used did not differ greatly. Finally, in terms of employing observation and modeling as scientific skills, it was apparent that the study’s targets were met at a satisfactory level. It is important to note that the software’s helpfulness was also confirmed by the educators’ answers in the relevant questionnaire, as nearly all questions were met with a positive response. That said, new ideas about the software’s design sprang forth from these responses, as well as some omissions came to light, such as insufficient gravity in terms of the value of water. In conclusion, based on constraints that arose in the research, some modifications were suggested in the way of its future improvement. They revolve around the issues of both applying Teaching Learning Sequence through the use of software in school classes, and its enhancement. Specifically, using the software to teach a separate research sample in order to verification results, as well as teaching it in the context of a project about water, in which more time will be allotted to familiarize the children with the subject and the general usage of ICT. On the other hand, the proposal to enhance the software was made, in terms of certain technological aspects and elements of its content, which were found lacking. | el_GR |